• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • گردشگری و توسعه
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • گردشگری و توسعه
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بخش بندی بازار بر مبنای مزایای مورد انتظار شهروندان مشهد برای انتخاب مقصد گردشگری

    (ندگان)پدیدآور
    محمدزاده خلیل آبادی, عاطفهشعرباف عیدگاهی, احمدآسمان دره, یاسر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    921.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به منظور شناسایی نیازها و انتظارات گروه‌های مختلف گردشگران که هدف اصلی این پژوهش است، داده‌های این مطالعه در بین شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهر مشهد و به کمک ابزار پرسشنامه از 560 نمونه به صورت نمونه گیری در دسترس جمع آوری گردید. در تحلیل روایی ابزار گردآوری داده‌های تحقیق از روش روایی محتوایی و در سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ معادل 95/0 محاسبه شد. در تحلیل داده‌ها علاوه بر تحلیل عاملی و تحلیل خوشه‌ای برای دسته‌بندی افراد به گروه‌های همگن، از آزمون استقلال نیز جهت بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در هر خوشه استفاده شده است. تحلیل عاملی اکتشافی، 56 متغیر احصاء شده از ادبیات موضوع را در 10 عامل قرار داد که در مجموع 73/69 درصد از رفتار گردشگران را تبیین می‌کردند. سپس با استفاده از روش خوشه‌بندی پاسخ دهندگان بر مبنای شباهت‌ و تفاوت ‌پاسخ‌هایشان نسبت به 10 عامل اصلی در 4 خوشه دسته‌بندی شدند؛ همچنین نتایج حاصل از آزمون استقلال نشان داد که خوشه‌ها تفاوت معناداری از نظر ویژگی‌های سن، تحصیلات، جنسیت و درآمد دارند؛ این یافته‌ها اطلاعات باارزشی در اختیار مدیران سازمان‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی قرار می‌دهد تا به صورتی هدفمند بر کسانی تمرکز کنند که از بالاترین شانس برای برآورده کردن انتظارات آن‌ها برخوردار هستند.
    کلید واژگان
    بخش‌بندی بازار
    گردشگری
    تحلیل عاملی
    مزایای مورد انتظار
    تحلیل خوشه‌ای

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    انجمن علمی گردشگری ایران
    سازمان پدید آورنده
    آموزش عالی عطار
    دانشجوی دکتری رفتار سازمانی دانشگاه فردوسی. عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی عطار. و مربی پایه 5
    دانشجوی دکتری رفتار سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد

    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jtd.2020.110398
    http://www.itsairanj.ir/article_110398.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297400

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب