• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • گردشگری و توسعه
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • گردشگری و توسعه
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    گردشگری خرید و چالشهای عملکردی بازارهای فرامنطقه ای نمونه کاوی: چهارراه رسولی زاهدان

    (ندگان)پدیدآور
    شهبازی, امیر حمزهسرگزی, زینبنخزری مقدم, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    780.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    گردشگری‌خرید، در انتخاب مقصد‌ گردشگران، همچنین تجربه و انگیزه گردشگران بسیار موثر است. بازار چهارراه رسولی زاهدان، علیرغم بیش از نیم قرن سابقه و چند هزار شاغل، هنوز، با ناکارآمدی چشمگیر مواجه است. هدف پژوهش، تبیین عوامل ناکارآمدی و تحلیل عوامل مخل رضایتمندی گردشگران‌خرید است (از دیدگاه شاغلان بازار و نیز گردشگران‌ خرید). این پژوهش از انواع، توسعه‌ای-کاربردی، توصیفی‌ـ‌تحلیلی، پیمایشی، با نمونه‌برداری تصادفی305 واحدی (در یک روز عادی) می‌باشد. واحد تحلیل، فرد و سطح تحلیل بازار فوق است. دارای دو فرضیه است. یک فرضیه معطوف به مشکلات خاص شاغلین و یک فرضیه ناظر به مشکلات گردشگران‌ خرید. یافته‌ها نشان می‌دهد، از نظر شاغلان چهارراه ‌رسولی، انگیزه 75% گردشگران، خرید از چهارراه ‌رسولی و انگیزه 73% آنها تنوع و ارزانی کالاهای ‌خارجی و مارک‌دار ‌(دست‌دوم خارجی) است. مدل‌های تحلیل عبارتند از کولموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو-ویلک، کای‌دو، تی‌تک‌نمونه، تست‌لون، تی‌دوگروهی‌مستقل، یافته‌ها نشانگر مشکلات حاد عملکردی بازار فوق است. رضایت گردشگران و شاغلین از زیرساختها و خدمات در سطح معنی‌داری00/0 پایین‌ هست. یافته‌ها نشان می‌دهد 84% گردشگران‌خرید، از نبودن فضایی برای نشستن و اطراق ‌لحظه‌ای ناراضی‌اند. همچنین 52% کل گردشگران و 70% گردشگران زن از وضعیت خدمات سرویس بهداشتی خیلی ناراضی‌اند. حدود 83% کل گردشگران، و 92% گردشگران زن، از نبود مکان سرگرمی کودکان ناراضی‌اند نتایج در سطح000/0 معنی دار هستند. نوآوری تحقیق این است که تاکنون پژوهشی با رویکرد آسیب‌شناختی به چالشهای عملکردی بازار منطقه‌ای در این محدوده نپرداخته است. یافته‌ها و پیشنهادات ارائه شده، راهبردهای روشنی برای مدیران ‌شهری جهت ارتقاء عملکرد بازار چهارراه ‌رسولی می‌باشد.
    کلید واژگان
    گردشگری خرید
    چهارراه رسولی؛ زاهدان؛ چالش عملکردی
    بازار فرا منطقه ای

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    انجمن علمی گردشگری ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ایران
    گروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان
    کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه سیستان و بلوچستان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jtd.2019.177764.1690
    http://www.itsairanj.ir/article_109344.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297371

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب