گردشگری خرید و چالشهای عملکردی بازارهای فرامنطقه ای نمونه کاوی: چهارراه رسولی زاهدان
(ندگان)پدیدآور
شهبازی, امیر حمزهسرگزی, زینبنخزری مقدم, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگریخرید، در انتخاب مقصد گردشگران، همچنین تجربه و انگیزه گردشگران بسیار موثر است. بازار چهارراه رسولی زاهدان، علیرغم بیش از نیم قرن سابقه و چند هزار شاغل، هنوز، با ناکارآمدی چشمگیر مواجه است. هدف پژوهش، تبیین عوامل ناکارآمدی و تحلیل عوامل مخل رضایتمندی گردشگرانخرید است (از دیدگاه شاغلان بازار و نیز گردشگران خرید). این پژوهش از انواع، توسعهای-کاربردی، توصیفیـتحلیلی، پیمایشی، با نمونهبرداری تصادفی305 واحدی (در یک روز عادی) میباشد. واحد تحلیل، فرد و سطح تحلیل بازار فوق است. دارای دو فرضیه است. یک فرضیه معطوف به مشکلات خاص شاغلین و یک فرضیه ناظر به مشکلات گردشگران خرید. یافتهها نشان میدهد، از نظر شاغلان چهارراه رسولی، انگیزه 75% گردشگران، خرید از چهارراه رسولی و انگیزه 73% آنها تنوع و ارزانی کالاهای خارجی و مارکدار (دستدوم خارجی) است. مدلهای تحلیل عبارتند از کولموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو-ویلک، کایدو، تیتکنمونه، تستلون، تیدوگروهیمستقل، یافتهها نشانگر مشکلات حاد عملکردی بازار فوق است. رضایت گردشگران و شاغلین از زیرساختها و خدمات در سطح معنیداری00/0 پایین هست. یافتهها نشان میدهد 84% گردشگرانخرید، از نبودن فضایی برای نشستن و اطراق لحظهای ناراضیاند. همچنین 52% کل گردشگران و 70% گردشگران زن از وضعیت خدمات سرویس بهداشتی خیلی ناراضیاند. حدود 83% کل گردشگران، و 92% گردشگران زن، از نبود مکان سرگرمی کودکان ناراضیاند نتایج در سطح000/0 معنی دار هستند. نوآوری تحقیق این است که تاکنون پژوهشی با رویکرد آسیبشناختی به چالشهای عملکردی بازار منطقهای در این محدوده نپرداخته است. یافتهها و پیشنهادات ارائه شده، راهبردهای روشنی برای مدیران شهری جهت ارتقاء عملکرد بازار چهارراه رسولی میباشد.
کلید واژگان
گردشگری خریدچهارراه رسولی؛ زاهدان؛ چالش عملکردی
بازار فرا منطقه ای
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ایرانگروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان
کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه سیستان و بلوچستان




