طراحی و تبیین مدل مدیریت توسعه گردشگری ورزشی در آذربایجان شرقی
(ندگان)پدیدآور
نیکنام, کامبیزاحمدی, عبدالحمیدهنری, حبیبمحرم زاده, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل مدیریت توسعه گردشگری ورزشی در آذربایجان شرقی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روششناسی، از نوع آمیخته می باشد که در فاز کیفی تحقیق از تحلیل تماتیک و رویکرد سیستماتیک نظریه دادهبنیاد و در فاز کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که با در نظر گرفتن اصول علمی طراحی شده و روایی و پایایی آن با دقت تأیید گردید . روش نمونهگیری در بخش کمی به صورت در دسترس بود که تعداد 235 پرسشنامه در بین متخصصین مدیریت ورزشی توزیع و به روش تحلیل عاملی و مدل سازی معادله ساختاری جهت ساخت مدل و آزمون فرضیهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه صاحب نظران سه گروه، عوامل بازدارنده با میانگین 15/2 بالاترین رتبه و عوامل جلب کننده با میانگین 78/1 کمترین رتبه را در بین عوامل تاثیرگذار بر توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی به خود اختصاص دادهاند. از نگاه صاحب نظران سه گروه، 6 عامل به عنوان عوامل جلب کننده توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی شناسایی شد که مقدار عامل اول یعنی عامل اطلاع رسانی و تبلیغاتی با مقدار 150/60% درصد واریانس میباشد که این عامل اصلیترین و مهمترین عامل در بین عوامل جلب کننده توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی میباشد. شاخصهای اصلی برازش مربوط به مدلهای مختلف، همگی نشان داد که مدلها از برازش مناسبی برخوردار هستند و براساس روابط شناسایی شده میان متغیرها، در نهایت الگوی توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی طراحی گردید.
کلید واژگان
"گردشگری""گردشگری ورزشی"
"توسعه گردشگری ورزشی"
"آذربایجان شرقی"
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگریهیات علمی دانشگاه علم وفرهنگ
دانشگاه علامه طباطبائی
هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی




