تأثیر برند گردشگری شهر یزد در ایجاد رضایت و وفاداری گردشگران داخلی (مطالعه موردی: شهر یزد)
(ندگان)پدیدآور
کروبی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برند گردشگری شهر یزد در ایجاد رضایت و وفاداری گردشگران داخلی بود. پژوهش به لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری کلیه گردشگران داخلی زن و مرد بازدیدکننده از شهر یزد بودند که با توجه به نامحدود بودن جامعه پژوهش، از طریق فرمول کوکران، 384 نفر بعنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه شامل 30 سوالی و چهار خرده مقیاس دانش برند (7 گویه)، هویت برند (8 گویه) و رضایت برند (10 گویه) و وفاداری برند (5 گویه) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق بر اساس نظرات اساتید (11 نفر) مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. براساس یافتههای مدل تحقیق هویت برند بر رضایت برند تأثیر معناداری دارد (93/0). همچنین دانش برند بر وفاداری برند تأثیر معناداری دارد (54/0). با توجه به یافتههای مدل تحقیق، هویت برند از طریق رضایت برند مکانهای گردشگری شهر یزد میتواند وفاداری به برند را افزایش دهد. در نهایت با توجه به شرایط اقلیمی استان، از جمله پتانسیلهای وجودی ظرفیت کویری و انرژی خورشیدی میباشد که میتواند به عنوان برندی منحصر به فرد نسبت به سایر پتانسیلهای این خطّه معرفی گردد.
کلید واژگان
برند گردشگریوفاداری گردشگر
رضایت گردشگر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01




