تأثیر ازدحام ادراک شده بر رضایت گردشگران با نقش میانجی رفتارهای مقابلهای: مطالعه موردی بازار تبریز
(ندگان)پدیدآور
صنوبر, ناصرقاسمی, اکبرحق وردی زاده, ابوالفضلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ادبیات تحقیق از ازدحام بهعنوان پدیدهای پیچیده یاد میشود که یکسو دارای آثار منفی است و از سوی دیگر از طریق متغیر حس جمعی موجب شادمانی شده و بر رضایت و وفاداری بازدیدکنندگان و درنتیجه عملکرد کسبوکارهای گردشگری تأثیر می گذارد. نوع واکنش گردشگران به ازدحام نیز ممکن است در رفتار متغیرهای نهایی موثر باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ازدحام بر رضایت گردشگران با نقش میانجی رفتارهای مقابلهای است. این تحقیق در بازار تاریخی تبریز انجام شده است. تعداد 384 نفر گردشگر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ازدحام ادراکشده منجر به اتخاذ استراتژیهای رفتارهای مقابلهای از سوی بازدیدکنندگان میشود. ازجمله رفتارهای مقابلهای میتوان به تغییر مقصد، تغییر برنامه زمانی، تغییر فصل سفر و تغییر در جزییات پیشبینیشده اشاره کرد. نتایج همچنین حاکی است رفتارهای مقابلهای بهنوبه خود بر رضایت بازدیدکنندگان تأثیر میگذارد و لازم است در برنامهریزی بستههای سفر و مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد. یافتههای تحقیق میتواند مدیران را در شناخت عوامل اثرگذار بر کیفیت تجربه تفریحی بازدیدکنندگان یاری نماید.
کلید واژگان
ازدحام ادراکشدهظرفیت تحمل
رفتار مقابلهای
رضایت مشتری
برنامه سفر
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایراناستادیار گروه علوم اقتصادی ، دفتر مرکزی جهاددانشگاهی کشور، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشگاه تبریز، تبریز، ایران




