ارائه چارچوبی برای شناسایی و تجاریسازی فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری تندرستی
(ندگان)پدیدآور
سیدامیری, نادررحمانی, زهراحسنقلیپور, طهمورثنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه جهانی گردشگری تندرستی فرصتهای کارآفرینانه بکری را برای برنامهریزان گردشگری در راستای توسعه بازار مقصد و متنوعسازی آن به ارمغان آورده است. در این میان، سرزمین ایران از پتانسیلهای طبیعی و فرهنگی سرشاری برخوردار است که با مدیریت و برنامهریزی صحیح قابلیت تبدیل به جاذبههای صنعت تندرستی را دارند، از اینرو هدف پژوهش کیفی حاضر ارائه چارچوبی برای شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری تندرستی است که با اتخاذ روش استقرایی و تفسیری تئوری دادهبنیاد (رویکرد نوخاسته-گلیزری) انجام شده و دو قلمرو محیطی کتابخانهای برای بررسی متون پیشین و محیط دانشگاهی و سازمانی برای انجام مصاحبه با خبرگان، متخصصان و فعالان صنعت گردشگری بهطور عام و گردشگری سلامت بهطور خاص که به روش ترکیبی نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند را پوشش میدهد. به موجب تجزیه و تحلیل دادههای حاصله به روش کدگذاری دستی، یافتههای پژوهش که حاصل تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده، به روش کدگذاری دستی نشان میدهد که ابعاد و مؤلفههای اثرگذار و دخیل در توسعه کسبوکارهای تندرستی در چهار مقوله «محیط کلان کسب و کار»، «محیط خرد صنعت گردشگری تندرستی»، «موانع و چالشهای توسعه» و «اثرات و تبعات-توسعه گردشگری تندرستی» جای میگیرند و استراتژیهای توسعه این صنعت در قالب مقوله «فرایند شناسایی و تجاریسازی» (بهعنوان هسته مرکزی مدل خروجی پژوهش) از مرحله شناخت بازار و پتانسیلها تا دانشافزایی و تجاریسازی محصولات و خدمات تندرستی را پوشش میدهد که هر کدام شامل چندین اقدام در راستای بهرهگیری پایدار از فرصتهای کسبوکار و بهویژه کارآفرینی گردشگری تندرستی است
کلید واژگان
گردشگریتندرستی
گردشگری تندرستی
کارآفرینی
تئوری داده بنیاد (نظریه برخاسته از دادهها)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانگروه مدیریت بازرگانی- دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران- تهران- ایران
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران




