بررسی تأثیر منبع اطلاعات و تعاملات اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان در فضای مجازی (موردمطالعه: کانالهای تبلیغاتی خدمات گردشگری در شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام)
(ندگان)پدیدآور
فیض, داودزارعی, عظیمعبدالهی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر به اهمیت نقش تبلیغات در شبکههای اجتماعی به ویژه برای سازمانهای خدمات گردشگری، این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی تأثیر دو عامل تعاملات اجتماعی و منبع اطلاعات بر قصد خرید محصولات و خدمات گردشگری در فضای مجازی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه فعالان در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام که عضو کانالهای تبلیغاتی خدمات گردشگری هستند، میباشد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی به کار گرفته شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. دادههای موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از طریق نمونهای 390 تایی به روش نمونهگیری تصادفی ساده گردآوری شد. روایی پرسشنامه با بهرهگیری ازنظر متخصصان مربوطه تأییدشده است و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی از 30 نفر پاسخگو در جامعه آماری و با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی مرکب به میزان 8/0 مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که منبع اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش به سودمندی اطلاعات دارد. از طرفی تعاملات اجتماعی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر هنجار ذهنی مصرفکننده دارد. همچنین منبع اطلاعات و تعاملات اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر تبلیغات دهانبهدهان دارد.
کلید واژگان
تبلیغات دهانبهدهانشبکههای اجتماعی
قصد خرید
نگرش نسبت به سودمندی اطلاعات
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایراندانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران




