نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیراحمدی, عبداللهfa_IR
dc.contributor.authorزارع, محبوبهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:11:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:11:11Z
dc.date.available1399-07-09T06:11:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:11:11Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-10-03en_US
dc.date.submitted1396-07-11fa_IR
dc.identifier.citationمیراحمدی, عبدالله, زارع, محبوبه. (1395). مقایسه‌ی «دروغ» و پیامدهای تربیتی آن در اسلام و مسیحیت با تحلیل اختلاف‌نظر میان اندیشمندان دو دین. آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث, 2(2), 93-112. doi: 10.22034/iued.2016.31570fa_IR
dc.identifier.issn2538-4260
dc.identifier.issn2588-2694
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/iued.2016.31570
dc.identifier.urihttp://iued.ilam.ac.ir/article_31570.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297196
dc.description.abstractدروغ نزد اندیشمندان اسلامی از دو منظر اخلاقى و فقهى قابل بررسى است. در این میان، اخلاق‌پژوهان به توسعه در زمینه­ی اقسام دروغ قائلند. شاخص‌ترین پیامد تربیتی دروغ که نوعی خیانت محسوب می‌شود، «اغراء به جهل» یا کشاندن انسان به راهى خلاف واقع است. از این‌رو، ادیان الهی بر مبنای فطرت حقیقت­گرای بشر، در تمام ساحات زندگی انسان، با «دروغ» به مخالفت برخاسته‌اند. آنها ضمن بررسی ریشه‌های درونی و بیرونی دروغ، پیامدهای تربیتی آن را برشمرده‌اند و در نهایت، به راه‌های علمی و عملی مبارزه با دروغ همت گماشته‌اند؛ بنابراین، در نفی دروغ، میان هیچ‌یک از ادیان الهی ازجمله اسلام و مسیحیت اختلافی وجود ندارد. در این میان، محور اختلاف به مصداق‌های دروغ بازمی‌گردد. در باور اندیشمندان مسیحی، دروغ هیچ‌گونه استثنایی ندارد و مصداق‌های آن، گسترده و شامل موقعیت‌های مختلف می‌شود؛ درحالی‌که علمای اسلامی، بر مبنای قاعده‌ی عقلانی اهم و مهم در موقعیت‌ها و شرایط خاص، توریه و تقیه را، راهکارهایی برای خروج از خطرها و تهدیدها معرفی می‌کنند. این امر سبب شده است، برخی اندیشمندان مسیحی، دین اسلام به‌ویژه مذهب تشیّع را، متهم به جواز و پذیرش دروغگویی کنند. پژوهش حاضر با بررسی دروغ در اسلام و مسیحیت از سه منظر، به اشکال‌های اندیشمندان مسیحی و اختلاف نظر آنان با علمای اسلامی دراین‌باره پاسخ می‌دهد و ثابت می‌کند با وجود بحث‌ها و اتهام‌های موجود، میان اسلام و مسیحیت، درباره‌ی «دروغ» و پیامدهای تربیتی آن هیچ اختلافی وجود ندارد و توریه و تقیه، در هیچ‌یک از این دو دین، دروغ به‌­شمار نمی‌آیند.fa_IR
dc.format.extent364
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه ایلامfa_IR
dc.publisherIlam Universityen_US
dc.relation.ispartofآموزه های تربیتی در قرآن و حدیثfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Doctrines in Quran and Hadithen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/iued.2016.31570
dc.subjectدروغfa_IR
dc.subjectپیامدهای تربیتیfa_IR
dc.subjectاسلامfa_IR
dc.subjectمسیحیتfa_IR
dc.subjectتوریهfa_IR
dc.subjectتقیهfa_IR
dc.titleمقایسه‌ی «دروغ» و پیامدهای تربیتی آن در اسلام و مسیحیت با تحلیل اختلاف‌نظر میان اندیشمندان دو دینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش پژوه سطح چهار موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعة المصطفیfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue2
dc.citation.spage93
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد