بررسی جنبههای گوناگون فرایند رشد شرکت در دورههای متفاوت تنوع بخشی محصول
(ندگان)پدیدآور
سجادی, سید حسیننیک کار, جوادجاجی زاده, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی جنبههای گوناگون فرایند رشد شرکت (شامل رشد فروش، استخدام و داراییها) در دورههای متفاوت تنوع بخشی محصول (دورههای قبل، در طی و بعد از تنوع بخشی) در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به صورت کلی، در پژوهش حاضر تنوع بخشی به صورت ایجاد نوآوری در نظر گرفته میشود. بدین منظور سه فرضیه اصلی و نه فرضیه فرعی برای بررسی این موضوع تدوین و با استفاده از اطلاعات مالی شرکتهای تولیدی، مربوط به دوره زمانی بین سالهای 1382 تا 1394 به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که میان متغیرهای رشد داراییها، درآمد فروش و تعداد کارکنان شرکت و میزان تنوع پذیری محصولات در دوره تنوع پذیری محصول و دوره قبل از آن ارتباط معناداری وجود دارد (مطابق با نتایج پژوهش کوآد و گونتر، 2013). اما، این ارتباط در دوره پس از تنوع محصول در هیچ یک از متغیرها مشاهده نشد. درراستای نتیجه بدست آمده میتوان بیان کرد که در زمان تنوع بخشی، شرکت جهت اجرای برنامههای رشد نیازمند سرمایه گذاری در داراییها است. افزون بر این، در زمان تنوع بخشی، شرکتها شروع به ارائه محصولات جدید کرده و محدوده بزرگتری از بازارها را افزایش خواهند داد. که سبب افزایش سطح فروش به دلیل فروش محصولات جدید میشود. از سوی دیگر، درونی کردن کارکنان جدید نیازمند زمان و تلاش طولانی است. بنابراین، استخدام کارکنان جدید در زمان تنوع بخشی نمیتواند برای شرکت از لحاظ به موقع بودن مفید باشد
کلید واژگان
فرایندهای رشد شرکتتنوع پذیری محصول
رشد تعداد کارکنان
رشد درآمد و رشد داراییها
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
استاد گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهوازدانشجوی دکترای حسابداری،دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2008-99882716-9626




