مقایسهی کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای
(ندگان)پدیدآور
برنوس, زینبشهنی ییلاق, منیجهعالی پور, سیروسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای دبستانهای شهر اهواز با کنترل ترتیب تولد صورت گرفت. این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای (پس از وقوع) میباشد. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر پایهی ششم دبستانهای اهواز که در سال تحصیلی 1395-1394 بودند. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 50 نفر، با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای و ساده که اختلال نافرمانی مقابلهای داشتند انتخاب شدند و به همین تعداد نیز دانشآموزان بدون این اختلال انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار های سیاههی رفتاری کودک (فرم والد)، سنجش کارکرد خانواده، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و برای تعیین عملکرد تحصیلی از میانگین کل معدل تحصیلی استفاده شد. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که بین کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای در متغیرهای کارکرد خانواده، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی نسبت به دانشآموزان بدون این اختلال دارای عملکرد کمتر، ولی در استفاده از راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان نسبت به آنها بالاتر بودند.
کلید واژگان
اختلال نافرمانی مقابلهایکارکرد خانواده
راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
عملکرد تحصیلی
دانشآموزان دختر
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایراناستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
شاپا
2538-57552588-6126




