• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش جرأتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    شمس علیزاده, نسیمکاکابرایی, کیواناحمدیان, حمزهضابط, مریمشمس علیزاده, نرگس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    407.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش جرأتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی انجام شد. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس صورت گرفت. گروه آزمایش شامل ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. ۵۰ دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که سابقه شرکت درکلاس‌های آموزش جرأتمندی را نداشتند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. هم‌چنین در گروه آزمایش 19 مرد و 31 زن و در گروه کنترل 20 مرد و 30 زن شرکت داشتند. این دو گروه از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی اقتصادی، عدم ابتلا به بیماری‌های حاد جسمانی و روانی و سایر متغییرهای مورد نظر در پژوهش کاملاً همتا‌سازی شده بودند. در گروه آزمایش مهارت جرأتمندی به مدت 4 هفته آموزش داده شد اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرده بودند. قبل و بعد از مداخله هر دو گروه مورد ارزیابی با پرسشنامه مفهوم خویشتن بک قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه مشابه بود. اما میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خودپنداره تفاوت معنی‌داری وجود داشت. میانگین خودپنداره گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی‌داری بالاتر بوده است (001/0>p). این یافته، نشان‌دهنده این است که آموزش مهارت‌های زندگی به‌طور معنی‌داری خودپنداره را افزایش می‌دهدp). این یافته، نشان‌دهنده این است که آموزش مهارت‌های زندگی به‌طور معنی‌داری خودپنداره را افزایش می‌دهد. آموزش مهارت جرأتمندی بر بهبود خودپنداره تأثیر مثبت دارد. بنابراین،آموزش کوتاه مدت مهارت جرأتمندی در دانشگاه‌ها و مدارس توصیه می‌گردد.
    کلید واژگان
    جرأتمندی
    خودپنداره
    دانشجویان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
    دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان واحد سنندج

    شاپا
    2538-5755
    2588-6126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.11506
    http://jacp.scu.ac.ir/article_11506.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/295427

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب