بهکارگیری پرکنندههای بر پایه ارتو سیلیکات در ساخت آمیزههای لاستیکی تایر خودرو بهمنظور کاهش پدیده حرارت
(ندگان)پدیدآور
شفیعی, شیماتقوایی, سعیدمطیعی, فرشتهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اثرات مخرب دوده بهعنوان پرکننده غالب در آمیزههای لاستیکی بر روی محیطزیست و همچنین افزایش مصرف سوختهای فسیلی در تایرهای ساخته شده با این پرکننده، در این پژوهش از پرکننده معدنی با پایه سیلیکاتی که از معادن داخل ایران به دست آمد بهعنوان جایگزین بخشی از دوده (30%) استفاده شد. اندازه ذرات بر اساس روش تفرق دینامیک نور (DLS) اندازهگیری و بهمنظور بررسی گروههای عاملی پرکننده معدنی روش IR (فروسرخ) به کار گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان میدهند که ویژگیهای رئولوژی آمیزههای پرشده با پرکننده معدنی بر پایه سیلیکاتی از شرایط خوبی در مقایسه با آمیزه مرجع برخوردارند. اما نکته قابلتوجه که از روی نمودار DMTA (آنالیز حرارتی مکانیکی و دینامیکی) به دست میآید، افت قابلتوجه tanδ (ضریب اتلاف) در دمای C° ۷۰ مربوط به آمیزه پرشده با پرکننده معدنی در مقایسه با آمیزه مرجع (پرشده با دوده) است که بیانگر کاهش حرارت اندوزی در آمیزه با tanδ کوچکتر (آمیزه پرشده با پرکننده سیلیکاتی) است. بهبیاندیگر، تایرهای ساخته شده با این پرکننده به دلیل حرارت اندوزی پایینتر مصرف سوخت کمتری را خواهند داشت.
کلید واژگان
لاستیک طبیعیدوده
پرکننده معدنی
ویژگیهای رئولوژی
حرارت اندوزی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد شیمی کاربردی، دانشکده شیمی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد شیمی آلی، گروه شیمی، دانشکده شیمی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار شیمی کاربردی، گروه شیمی، دانشکده شیمی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




