دوره 8, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
دنیای متفاوت نمادهای طبیعی در شعر ادونیس
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)شعر معاصر، همواره کوشیده است تا با بهرهگیری از تکنیکهای جدید ادبی، رسالت خویش را در راستای انعکاس واقعیات اجتماعی و سیاسی و آگاه سازی مردم و تشویق آنها به تغییر در جهت پیشرفت، محقق سازد. در این میان، کاربرد فراوان نماد ...
-
نقد جامعه شناختی شعر عَدیّ بن زید عبادی
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)نقد جامعه شناختی در اوایل قرن بیستم توسط جورج لوکاچ بنیان گذاشته شد و پس از او لوسین گلدمن و میخائیل باختین آن را گسترش دادند. در نقد جامعه شناختی، محتوا در صورت تأثیر میگذارد و شرایط جامعه، شکل دهندة محتواست. بنابراین، ...
-
ریشخند سیاسی در سرودۀ «هوامش علی دفترالنکسة» نِزار قبانی
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)نزار قبانی، شاعر معاصر سوریه (1923- 1998م) در عرصۀ شعر و شاعری به «شاعرِ زن» مشهور است و بیشتر از همین نظرگاه مورد نقد قرار گرفته است. پذیرش این مسأله به این معنا نیست که وی نسبت به تحولات و جریانهای سیاسی کشور خویش و ...
-
بسترهای مقاومت در اشعار محمدعلی شمس الدین
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)ادبیات مقاومت به عنوان یکی از انواع جدید ادبی، در بسیاری از کشورهای عربی و غیر عربی، رایج است. برخی شاعرانِ این عرصه، سهم بسزایی در روند تصویر آفرینیهای زیبا و خیال انگیزیهای پویا داشتهاند که محمدعلی شمسالدین شاعر متعهد ...
-
دراسة نقدیة لـموضوع الفخر فی شعر الشریف الرضیّ
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)إنّ للفخر وسائل کثیرة؛ فقد یفتخر الـمرء بأجداده وآبائه وبشجاعته ومکانته بین قومه، وقد یفتخر بکرمه وعفته أو بـمجموعة من الفضائل والـخصال، وقد یفتخر بشعره وبلاغته، وهذه الـمعانی کلّها قد تردّدت فی شعر الشریف الرضیّ الفخریّ، ...
-
تحلیلِ ساختگرایانه قابیل و هابیل در شعر بدر شاکر السیاب
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)دو نماد هابیل و قابیل از عناصر مهمِ شعر بدر شاکر سیابند که نشان آن دو را به وضوح میتوان در شعرهای مختلف وی دید. با توجه به این که ساختار هر شعر، حاصل همکاری اجزای تشکیل دهندة همان شعر است، قابیل و هابیل نیز به عنوان دو ...
-
نقد دیدگاه لوگزنبرگ دربارة سُریانی بودن خط قرآن در نگارش نخستین
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)خاورشناسان در پژوهشهای خود در اصالت قرآن از زوایای گوناگون، تردید کردهاند. در این میان، کتاب «قرائت آرامی- سریانی قرآن» اثر لوگزنبرگ نیز با ادعای نگارش نسخههای اولیه قرآن به خط سریانی، تلاش دارد تا اصالت قرآن را خدشه ...
-
دلالة المکان فی مقامات الحریری
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)تـهدف هذه الدراسة إلى استعراض ومناقشة أنـماط الأماکن فی مقامات الـحریری، وبیان أهمیتها وعلاقتها بالإنسان، من حیث حیاته الدینیة والاجتماعیة والاقتصادیة والأدبیة، ونظرته إلى الـمکان، التی ینبغی أن تکون على وجه صحیح ومثال ...
-
ارتباط صوت و معنی در قرآن کریم (پژوهشی در سورة نبأ)
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)یکی از جنبههای اعجاز بیانی قرآن کریم، ارتباط صوت و موسیقی آیات کریمه با معنای آنهاست؛ امری که موجب تأثیرگذاری صوت قرآن بر کسانی شده که حتی معنای عمیق آیات را در نمییابند. چینش حروف از لحاظ قرب و بعد مخارج، تقارب و تضاد ...
-
واکاوی روانشناختی مضامین مشترک در اشعار سید قطب و دیوان ترکی شهریار
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)ناکامیها و تضادهای زندگی، موجب آشفتگی انسان میگردد و ساختار شخصیتی «من» (ego) را مختل میکند. در چنین شرایطی، سیستمهای دفاع روانی فعال میشود تا با از بین بردن اضطراب و تشویشی که «من» را تهدید کرده است، آرامش را ...
-
بررسی و تحلیل موسیقی معنوی متناقض نما در نهج البلاغه
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)متناقض نما به عنوان یک ترفند ادبی ناشناخته، کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما به جهت هنجارگریزی، دو بعدی بودن، برجستگیِ معنا و ایجاز در کلام، مایة شگفتی، و در نتیجه لذت هنری میشود. یکی از جنبههای ظریفی که در ادب عربی و ...
-
کارکرد عنصر تکرار و زیبایی آن در شعر نو (مورد پژوهی شعر بدر شاکر سیّاب)
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2016-05-21)در این جستار، سعی شده عنصر تکرار در شعر نو با تکیه بر اشعار بدر شاکر سیّاب بررسی شود. شیوة پژوهش، توصیفی- تحلیلی و شیوة جمع آوری دادهها، کتابخانهای است. تکرار، محور اساسی موسیقی درونی شعر و یکی از عوامل مهم آشنایی زدایی ...



