مرور دوره 6, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • صفات خداوند بین حقیقت و مجاز از منظر تفسیر کلامی 

    حفیدی, وریا (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    سرآغاز دین، معرفت خداوند است که اوصافش به کامل‌ترین شیوه در قرآن بیان شده است. قرآن نیز به عنوان اصلی‌ترین منبع معرفت‌شناختی دینی، مورد قبول همة مسلمانان است. تلاش برای بدست ­دادن قواعد و ضوابط تفسیر کلام خداوند، سبب ...

  • نقد و بررسی نحو سنتی و نحو جدید 

    خرمی, مهدی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    پیچیدگی‌های نحو و آراء متفاوت نحویان، از نخستین قرن­های انتشار زبان عربی، آموزش نحو را با مشکلاتی مواجه ساخته است، به همین جهت بسیاری از صاحب نظران با طراحی مدل­های نو و تألیف آثار جدید، سعی کرده‌اند مشکلات آن را برطرف ...

  • اشاره به دور به مثابه ابزار حفظ وجهه در قرآن و شیوه برخورد مترجمان با آن 

    مقیاسی, حسن؛ مقدسی نیا, مهدی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    از آنجایی که یکی از مهم­ترین عرصه­های تکریم و حفظ وجهه، زبان است، هر زبانی برای خود از مکانیزم­های مشخصی جهت تحقق این امر استفاده می­کند و از جملة این مکانیزم­ها، بهره­گیری از صفات و ضمایر اشاره است. پژوهش پیش رو در صدد ...

  • نقد تطبیقی اسطورۀ سندباد در شعر خلیل حاوی و بدرشاکر السیاب 

    نجفی ایوکی, علی؛ بوجاریان, الهام (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    سندباد یکی از شخصیت‌های مهم «هزار و یک شب» است که در شعر معاصر عربی، فراخور تجربه‌های متعدد آن شاعران، چهره‌های گوناگونی پیدا کرده است. از جمله شاعرانی که در شعر خود توجه ویژه‌ای به این شخصیت اسطوره­ای نشان داده‌اند خلیل ...

  • بررسی تطبیقی مضامین هستی شناسانه عبدالله البَرَدونی و جلال الدین مولوی 

    امین مقدسی, ابوالحسن؛ محمدی, اویس (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    عبدالله البردونی و جلال الدین مولوی، مضامین هستی شناسانة مشترکی در اشعارشان دارند؛ از جملة این مضامین، آزادی، حیرت، غربت و مرگ است. در سه مفهوم آزادی، حیرت و مرگ، شباهت­های فراوانی میان دو شاعر دیده می­شود و دو شاعر با یک ...

  • محتوا پذیری مکان کنعان و دلالت های متعدد آن در اشعار عزالدین المناصرة 

    فلاحتی, صغرا؛ شریف عسکری, محمدصالح؛ یعقوبی, محمد (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    مکان، عنصری تأثیرگذار بر حیات انسان و بر انگیزانندۀ احساسات او در قبال گذشته و اکنون است. مکان در شعر غایت نیست، چرا که در این صورت پرداختن به مکان، جغرافیای سیاسی می شد، بنابراین، مکان در شعر ابزار است و حقیقتش در شعر بیش ...

  • بررسی گزاره‌های رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ 

    ناظمیان, رضا؛ گنجیان خناری, علی؛ اسپرهم, داوود؛ شادمان, یُسرا (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    «رئالیسم جادویی» از شیوه‌های جدید داستان‌نویسی است که در آن نویسنده از شاخصه‌هایی همچون «سحر و جادو» و «وهم و خیال» در بستر «واقعیت»، چنان ماهرانه استفاده می‌کند که شخصیت‌ها و رخدادهای داستان برای خوانندگان کاملاً طبیعی و ...

  • سوررئالیسم در شعر اُنسی الحاج، مجموعه «لن» 

    طهماسبی, عدنان؛ امینی, ادریس (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    انسی حاج شاعر لبنانی، از پرچمداران مدرنیسم ادبی و از بنیانگذاران شعر منثور در جهان عرب است. شعر او به نگارش خودکار، غلبة فضای گسست و رؤیا و چیرگی ساحت ذهن، ممتاز  است. انسی حاج خصوصاً در مراحل نخست شعری خود در فضایی ...

  • سبک‌شناسی سروده های محمود درویش 

    رحمانى راد, حسن؛ آباد, مرضیه؛ ایمانیان بیدگلی, میثم (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-01-21)
    محمود درویش، سرایندة معاصر شعر مقاومت فلسطین، بسان سرایندگان شعر سپید و آزاد فارسی، با رهایی از پایبندی به وزن و قافیة شعر سنتی، سخن رانده است؛ او که دفاع از مردم ستمدیده و دشمنی با رژیم صهیونیستی بر قصایدش سایه افکنده، ...