اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسأله بر افسردگی زنان سالمند
(ندگان)پدیدآور
محمد, لیلاغلامی حیدرآبادی, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
افسردگی به عنوان یک اختلال روانی رایج در میان جمعیت سالمندی جهان میتواند اثر منفی در توانایی حل مشکلات آنها داشته باشد. همچنین عدم توانایی حلمسأله ممکن است باعث ایجاد افسردگی در سالمندان شود. بنابراین این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسأله بر افسردگی زنان سالمند در سال 1397 انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان سالمند مبتلا به افسردگی عضو فرهنگ سراهای شهر تهران بودند که از میان آنها 24 زن با دامنه سنی 65-55 با روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه نود دقیقه ای، هر هفته یک جلسه تحت آموزش قرار گرفت، در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. به منظور ارزیابی متغیر افسردگی از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره های افسردگی گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر این مداخله باعث کاهش معنادار افسردگی در زنان سالمند گردید. با توجه به مطالعه حاضر میتوان چنین بیان کرد که آموزش راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسأله افکار منفی را کاهش میدهد، خوش بینی و حس خودکارامدی را افزایش میدهد و در نتیجه باعث کاهش افسرگی در این افراد میشود. بنابراین میتوان این روش مداخله ای را به عنوان یک روش مؤثر برای کاهش افسردگی زنان سالمند به کار برد.
کلید واژگان
راهبردهای شناختی مبتنی بر حلمسألهافسردگی
زنان سالمند
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه رازیRazi University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد تهران-غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه روانشناسی، واحد تهران-غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2423-76472476-6836



