• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش راهبرد‏های شناختی مبتنی بر حل‌مسأله بر افسردگی زنان سالمند

    (ندگان)پدیدآور
    محمد, لیلاغلامی حیدرآبادی, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    افسردگی به عنوان یک اختلال روانی رایج در میان جمعیت سالمندی جهان می‏تواند اثر منفی در توانایی حل مشکلات آنها داشته باشد. همچنین عدم توانایی حل‌مسأله ممکن است باعث ایجاد افسردگی در سالمندان شود. بنابراین این پژوهش با هدف اثر‏بخشی آموزش راهبرد‏های شناختی مبتنی بر حل‏مسأله بر افسردگی زنان سالمند در سال 1397 انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش ‏آزمون- پس ‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان سالمند مبتلا به افسردگی عضو فرهنگ‌ سراهای شهر تهران بودند که از میان آنها 24 زن با دامنه سنی 65-55 با روش نمونه‏ گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه نود دقیقه‏ ای، هر هفته یک جلسه تحت آموزش قرار‏ گرفت، در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخله‏ ای دریافت نکرد. به منظور ارزیابی متغیر‏ افسردگی از پرسشنامه‏ افسردگی بک استفاده شد. داده‏ ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافته‏های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره‏ های افسردگی گروه آزمایش و کنترل در پس‏آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر این مداخله باعث کاهش معنادار افسردگی در زنان سالمند گردید. با توجه به مطالعه حاضر می‏توان چنین بیان کرد که آموزش راهبردهای شناختی مبتنی بر حل‌مسأله افکار منفی را کاهش می‏دهد، خوش­ بینی و حس خودکارامدی را افزایش می‏دهد و در نتیجه باعث کاهش افسرگی در این افراد می‏شود. بنابراین می‏توان این روش مداخله‏ ای را به عنوان یک روش مؤثر برای کاهش افسردگی زنان سالمند به کار برد.  
    کلید واژگان
    راهبردهای شناختی مبتنی بر حل‌مسأله
    افسردگی
    زنان سالمند

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه رازی
    Razi University
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، واحد تهران-غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    گروه روانشناسی، واحد تهران-غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2423-7647
    2476-6836
    URI
    https://dx.doi.org/10.22126/jap.2019.1126
    https://jap.razi.ac.ir/article_1126.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289996

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب