ابعاد حافظه در سالمندان و مقایسه آن با افراد غیر سالمند
(ندگان)پدیدآور
یزدانبخش, کامرانجشن پور, محمدسنجابی, امیرآبباریکی, اکرم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
افزایش سن بر فرایندهای شناختی و فراشناختی تأثیرات قابل ملاحظهای میگذارد و احتمال وقوع نارساییهای شناختی را افزایش میدهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد مختلف حافظه در افراد سالمند و مقایسه آن با افراد غیر سالمند انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علّیـ مقایسهای بود. از بین شهروندان کرمانشاه تعداد 180 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در سه گروه سالمند، میانسال و جوان که هر گروه شامل 60 نفر بود قرار گرفتند. برای ارزیابی ابعاد حافظه (اطلاعات شخصی، جهتیابی، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، حافظه ارقام، حافظه بینایی، حافظه تداعی) از آزمون حافظه وکسلر استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس و آزمون شفه نشان داد در تمام زیرمقیاسهای آزمون حافظه وکسلر نمرات گروه سالمند با گروه جوان و میانسال تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین در زیرمقیاسهای حافظه منطقی، حافظه بینایی، حافظه تداعی و همچنین نمره کل حافظه بین گروه جوان و میانسال تفاوت معنادار بود (001/0>P)، اما در زیرمقیاسهای اطلاعات شخصی، جهتیابی، کنترل ذهنی و حافظه ارقام تفاوت معناداری بین گروه جوان و میانسال مشاهده نشد. نتایج نشان داد افزایش سن با کاهش عملکرد حافظه در ابعاد مختلف آن همراه است و سالمندان عملکرد ضعیفتری نسبت به جوانان و میانسالان در ابعاد مختلف حافظه نشان میدهند. این موضوع بیانگر کاهش برخی ابعاد حافظه در دوره میانسالی و کاهش همۀ ابعاد آن در دوره سالمندی است که با استفاده از نتایج پژوهشها میتوان راهکارهایی برای پیشگیری از ضعف عملکرد و تقویت حافظه در پیری ارائه داد.
کلید واژگان
حافظهجوانان
میانسالان
سالمندان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه رازیRazi University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
شاپا
2423-76472476-6836



