| dc.contributor.author | پزشک, ویدا | fa_IR |
| dc.contributor.author | پرندین, شیما | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:50:21Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:50:21Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:50:21Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:50:21Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-10-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-08-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پزشک, ویدا, پرندین, شیما. (1398). اختلالات خواب در سالمندان: نقش ذهن آگاهی و مهارتهای مقابلهای. روانشناسی پیری, 5(3), 263-273. doi: 10.22126/jap.2019.4571.1364 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-7647 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6836 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22126/jap.2019.4571.1364 | |
| dc.identifier.uri | https://jap.razi.ac.ir/article_1281.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289975 | |
| dc.description.abstract | در دهه های اخیر تعداد سالمندان در جهان به میزان زیادی افزایش یافته است و این افراد به دلیل شرایط سنی، نیازمند توجه ویژهای برای تأمین نیازهای بهداشتی، سلامت جسمانی و روانی هستند. پژوهش ها نشان داده است که بالا رفتن سن یکی از عواملی است که می تواند در ایجاد اختلال های خوب مؤثر باشد. از این رو، هدف مطالعه حاضر پیشبینی اختلالات خواب بر اساس مهارتهای مقابلهای و ذهنآگاهی در افراد سالمند ساکن در سرای سالمندان کرمانشاه بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه کلیه افراد سالمند مقیم آسایشگاه های سالمندان شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند. از میان آنها تعداد 125 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوش های به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های ذهن آگاهی بائر و همکاران، راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر، بررسی آپنه خواب برلین، و اختلالات خواب زومر و همکاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش آماری رگرسیون چندگانه در نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد ذهن آگاهی و مهارت های مقابلهای می توانند اختلالات خواب را در افراد سالمند را پیش بینی کنند. بر اساس نتایج توصیه میشود که دوره های آموزشی ذهن آ گاهی جهت افزایش تمرکز و کنترل خود در بین سالمندان برگزار شود و در سالمندانی که دارای اختلالات خواب هستند، مهارت مقابلهای مسأله مدار تقویت تا بیشتر از مهارتهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی مورد استفاده قرار بگیرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه رازی | fa_IR |
| dc.publisher | Razi University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روانشناسی پیری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Aging Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22126/jap.2019.4571.1364 | |
| dc.subject | ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های مقابله ای | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات خواب | fa_IR |
| dc.subject | افراد سالمند | fa_IR |
| dc.title | اختلالات خواب در سالمندان: نقش ذهن آگاهی و مهارتهای مقابلهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزشی روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 263 | |
| dc.citation.epage | 273 | |