نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپزشک, ویداfa_IR
dc.contributor.authorپرندین, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:50:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:50:21Z
dc.date.available1399-07-09T05:50:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:50:21Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-10-24en_US
dc.date.submitted1398-08-02fa_IR
dc.identifier.citationپزشک, ویدا, پرندین, شیما. (1398). اختلالات خواب در سالمندان: نقش ذهن آگاهی و مهارت‌های مقابله‌ای. روان‌شناسی پیری, 5(3), 263-273. doi: 10.22126/jap.2019.4571.1364fa_IR
dc.identifier.issn2423-7647
dc.identifier.issn2476-6836
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22126/jap.2019.4571.1364
dc.identifier.urihttps://jap.razi.ac.ir/article_1281.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289975
dc.description.abstractدر دهه­ های اخیر تعداد سالمندان در جهان به میزان زیادی افزایش یافته است و این افراد به دلیل شرایط سنی، نیازمند توجه ویژه­ای برای تأمین نیازهای بهداشتی، سلامت جسمانی و روانی هستند. پژوهش­ ها نشان داده است که بالا رفتن سن یکی از عواملی است که می ­تواند در ایجاد اختلال­ های خوب مؤثر باشد. از این رو، هدف مطالعه حاضر پیش‌بینی اختلالات خواب بر اساس مهارت‌های مقابله‌ای و ذهن‌آگاهی در افراد سالمند ساکن در سرای سالمندان کرمانشاه بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه کلیه افراد سالمند مقیم آسایشگاه‌ های سالمندان شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند. از میان آنها تعداد 125 نفر بر اساس روش نمونه­ گیری خوش ه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ های پژوهش از پرسشنامه ­های ذهن­ آگاهی بائر و همکاران، راهبردهای مقابله­ ای اندلر و پارکر، بررسی آپنه خواب برلین، و اختلالات خواب زومر و همکاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ های پژوهش از روش آماری رگرسیون چندگانه در نرم ­افزار آماری SPSS نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد ذهن­ آگاهی و مهارت­ های مقابله‌ای می­ توانند اختلالات خواب را در افراد سالمند را پیش ­بینی کنند. بر اساس نتایج توصیه می‌شود که دوره­ های آموزشی ذهن­ آ گاهی جهت افزایش تمرکز و کنترل خود در بین سالمندان برگزار شود و در سالمندانی که دارای اختلالات خواب هستند، مهارت مقابله‌ای مسأله‌ مدار تقویت تا بیشتر از مهارت­های مقابله ­ای هیجان­ مدار و اجتنابی مورد استفاده قرار بگیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه رازیfa_IR
dc.publisherRazi Universityen_US
dc.relation.ispartofروان‌شناسی پیریfa_IR
dc.relation.ispartofAging Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22126/jap.2019.4571.1364
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectمهارت های مقابله ایfa_IR
dc.subjectاختلالات خوابfa_IR
dc.subjectافراد سالمندfa_IR
dc.titleاختلالات خواب در سالمندان: نقش ذهن آگاهی و مهارت‌های مقابله‌ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، دانشکده ادبیات، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غربfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue3
dc.citation.spage263
dc.citation.epage273


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد