اثربخشی توانبخشی روانی مبتنی برآموزش مهارت های مثبت اندیشی برخودمراقبتی، شادکامی وخودکارآمدی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو
(ندگان)پدیدآور
سوهانی, اکرمبرقی ایرانی, زیبا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پدیده سالمندی نتیجه سیر طبیعی زمان است که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی میشود. حفظ توانمندی و نشاط سالمندان با وجود تغییرات غیر قابل اجتناب در شرایط آنان میتواند در ارتقای جوامع مؤثر باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی توانبخشی روانی مبتنی برآموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر خود مراقبتی، شادکامی و خودکارآمدی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مراجعهکننده به انجمن دیابت ایران بود که مبتلا به دیابت نوع دو بودند. از این میان تعداد 30 سالمند مبتلا به دیابت نوع دو و ساکن شهر تهران بر اساس ملاکهای ورود به مطالعه بهعنوان نمونه پژوهش بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. توانبخشی روانی مبتنی بر آموزش مهارت های مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه برای گروه آزمایش برگزار شد، اما گروه کنترل در این زمان هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. جهت ارزیابی شرکتکنندگان در مرحله قبل و بعد از مداخله از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران، شادکامی آکسفورد، خود مراقبتی توبرت و همکاران استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در خود مراقبتی، شادکامی و خودکارآمدی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ بنابراین بر اساس یافته ها، اثربخشی توانبخشی روانی مبتنی بر آموزش مهارت های مثبتاندیشی برخود مراقبتی، شادکامی و خودکارآمدی در سالمندان گروه آزمایش تأیید گردید. توصیه میشود توجه ویژه و عمومی نسبت به آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به سالمندان صورت پذیرد.
کلید واژگان
مثبت اندیشیخود مراقبتی
شادکامی
خودکارآمدی
سالمند
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه رازیRazi University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایراناستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
شاپا
2423-76472476-6836



