• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان‌شناسی پیری
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فراتحلیل اثر تمرین‌های بدنی بر تعادل پویا در سالمندان: مقایسه تمرین‌های پیلاتس، تمرین‌های در آب و یوگا

    (ندگان)پدیدآور
    یوسفی افراشته, مجیدحسینی, زهرا سادات
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از عوامل اصلی که خطر و احتمال افتادن و زمین خوردن را در بین سالمندان بالا می­برد، ضعف در حفظ تعادل می­باشد و در جهت پیشگیری از آن تأثیر مثبت فعالیت­هایی چون ورزش و تمرینات بدنی گزارش شده است. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل و با هدف بررسی میزان تأثیرگذاری و مقایسه­ی اندازه اثر سه مداخله­ی پیلاتس، تمرین در آب و یوگا بر بهبود تعادل پویا جامعه­ی سالمند ایرانی صورت گرفته است. به این منظور نتایج ۲۰ پژوهش با ۲۵ اندازه اثر تحلیل گردید. نتایج نشان داد هر سه تمرین پیلاتس، تمرین در آب و یوگا بر تعادل پویای سالمندان در سطح خطای کمتر از ۰۵/۰ مؤثر بوده است و اندازه اثر ترکیبی مربوط به سه مداخله پیلاتس، تمرین در آب و یوگا به ترتیب ۶۸/۰، ۳۷/۰ و ۵۰/۰ بدست آمد. بین سه روش تمرینی، طبق اندازه اثر ترکیبی مؤثرترین روش برای بهبود تعادل پویای سالمندان به ­ترتیب پیلاتس، یوگا و تمرین در آب مشخص گردید. با توجه به یافته­های حاصل از این پژوهش می­توان چنین نتیجه گرفت که هر سه مداخله پیلاتس، تمرین در آب و یوگا بر بهبود تعادل پویای سالمندان مؤثر واقع می­شود اما در میزان تأثیرگذاری هر سه روش تفاوت معنی­داری وجود دارد و طبق پژوهش حاضر تمرین پیلاتس نسبت به دو روش تمرین در آب و یوگا روشی مؤثرتر است. بنابراین می­توان از نتایج و یافته­های این تحقیق در مداخلات پیشگیری و درمانی مشکلات مرتبط با تعادل سالمندان بهره جست.
    کلید واژگان
    فراتحلیل
    تعادل پویا
    پیلاتس
    تمرین در آب
    یوگا

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه رازی
    Razi University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

    شاپا
    2423-7647
    2476-6836
    URI
    https://jap.razi.ac.ir/article_622.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289961

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب