مقایسه باورهای فراشناختی و نارسایی های شناختی در سالمندان با و بدون رفتارهای دینی
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, عباسکریمی یوسفی, سیده هایدهخشنودنیای چماچائی, بهنام
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی باورهای فراشناختی و نارساییهای شناختی در سالمندان با و بدون رفتارهای دینی بود. در این پژوهش علی-مقایسهای از نوع گذشتهنگر،جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی سالمندان شهر اردبیل تشکیل میدادند. نمونهی این پژوهش شامل 235 سالمند (112 سالمند بدون رفتار دینی و 123 سالمند دارای رفتار دینی) بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های رفتار دینی نیلسن،فراشناخت ولز و کارترایتهاتونو نارسایی شناختی برادبنت و همکاران استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمرات مؤلفههای اعتماد شناختی، باورهای مثبت در مورد نگرانی و خودآگاهی شناختی در سالمندان دارای رفتارهای دینی از افراد بدون رفتارهای دینی به طور معنیداری کمتر است (01/0>P). اما بین میانگین نمرات باورهای منفی و نیاز به کنترل افکار در سالمندان با و بدون رفتارهای دینی تفاوت معنیداری بدست نیامد. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات نارساییهایشناختی ومؤلفههای آن (حواسپرتی، مشکلات حافظه، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی) در سالمندان دارای رفتارهای دینی به طور معنیداری کمتر است (01/P). اما بین میانگین نمرات باورهای منفی و نیاز به کنترل افکار در سالمندان با و بدون رفتارهای دینی تفاوت معنیداری بدست نیامد. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات نارساییهایشناختی ومؤلفههای آن (حواسپرتی، مشکلات حافظه، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی) در سالمندان دارای رفتارهای دینی به طور معنیداری کمتر است (01/0>P)P).این یافته ها بیان میکند که سالمندان دارای رفتارهای دینی کم، مشکلات بیشتری در زمینهی باورهای فراشناختی و نارسایی های شناختی تجربه میکنند. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینهی بهداشت روانی سالمندان دارد.
کلید واژگان
باورهای فراشناختنارساییهای شناختی
رفتارهای دینی
سالمندان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه رازیRazi University
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایراندانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
شاپا
2423-76472476-6836



