اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی و احساس تنهایی زنان سالمند
(ندگان)پدیدآور
صیادی سرینی, مهوشحجت خواه, سید محسنرشیدی, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و احساس تنهایی زنان سالمند شهرکرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. شرکتکنندگان این پژوهش شامل 30 زن سالمند با حداقل سن 58 سال بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. سالمندانی که در گروه آزمایش قرار داشتند به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای به صورت هفتهای دو بار تحت آموزش مهارتهای مثبتاندیشی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف فرم کوتاه و پرسشنامهی احساس تنهایی راسل بود. دادههای پژوهش به وسیله نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیرهمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر ارتقای بهزیستی روانشناختی و کاهش احساس تنهایی زنان سالمند مؤثر است. یافتههای این پژوهش ضرورت کاربرد برنامههای آموزش مثبتاندیشی درراستای بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش احساس تنهایی سالمندان را خاطر نشان میسازد.
کلید واژگان
زنان سالمندآموزش مهارت های مثبت اندیشی
بهزیستی روانشناختی
احساس تنهایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه رازیRazi University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراناستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
شاپا
2423-76472476-6836



