• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    فرنودیان, پریساابوالمعالی الحسینی, خدیجههاشمیان, کیانوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    722.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی بود. روش پژوهش این مطالعه، همبستگی و از نوع تحلیل‌ عاملی تأییدی است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شد. در این مطالعه از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی (SEL) که مجموعه‌ای از 25 آیتم براساس مدل نظری توسعه‌یافته کسل، استفاده گردید. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از روش تحلیل‌ عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد.در تحلیل‌ عامل تأییدی نشان داده شد که همه ماده‌های پرسشنامه از بارعاملی مناسبی برخوردارند، اما شاخص‌های برازش مدل مطلوب نبودند؛ بنابراین مدل اصلاح گردید. مقادیر شاخص برازندگی افزایشی (IFI) برابر با 943/0 و شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) برابر 943/0 و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (RMSEA) برابر با 051/0 می‏باشد که نشان‌دهنده برازش مناسب مدل با داده‏هاست. براساس تحلیل‌ عامل اکتشافی پنج‌عامل منسجم و معنادار خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت ارتباطات، مسؤولیت تصمیم‌گیری استخراج شد. در مجموع عامل‌های استخراج‌ گردیده، توانستند  69 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کنند. همسانی‌درونی عامل‌های شناسایی شده و نمره کل پرسشنامه در حد مطلوب و قابل‌قبول بود
    کلید واژگان
    یادگیری اجتماعی- هیجانی
    روایی و پایایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2019.280340.643257
    https://japr.ut.ac.ir/article_73876.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289165

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب