بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
فرنودیان, پریساابوالمعالی الحسینی, خدیجههاشمیان, کیانوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی بود. روش پژوهش این مطالعه، همبستگی و از نوع تحلیل عاملی تأییدی است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. در این مطالعه از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی (SEL) که مجموعهای از 25 آیتم براساس مدل نظری توسعهیافته کسل، استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد.در تحلیل عامل تأییدی نشان داده شد که همه مادههای پرسشنامه از بارعاملی مناسبی برخوردارند، اما شاخصهای برازش مدل مطلوب نبودند؛ بنابراین مدل اصلاح گردید. مقادیر شاخص برازندگی افزایشی (IFI) برابر با 943/0 و شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) برابر 943/0 و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (RMSEA) برابر با 051/0 میباشد که نشاندهنده برازش مناسب مدل با دادههاست. براساس تحلیل عامل اکتشافی پنجعامل منسجم و معنادار خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت ارتباطات، مسؤولیت تصمیمگیری استخراج شد. در مجموع عاملهای استخراج گردیده، توانستند 69 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کنند. همسانیدرونی عاملهای شناسایی شده و نمره کل پرسشنامه در حد مطلوب و قابلقبول بود
کلید واژگان
یادگیری اجتماعی- هیجانیروایی و پایایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران




