شناسایی و تبیین اثرگذارترین و اثرپذیرترین مؤلفههای مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم با روش دیمتل فازی (مورد مطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان خرمآباد)
(ندگان)پدیدآور
سپهوند, رضاعارف نژاد, محسنفتحی چگنی, فریبرزسپهوند, مهدیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تبیین اثرگذارترین و اثرپذیرترین مؤلفههای مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم، با روش دیمتل فازی انجام شد. بهعلت ساختار پیچیده و مبهم عوامل مؤثر بر وندالیسم دانشآموزان، از روش دیمتل فازی برای شناسایی عوامل و تحلیل دادهها استفاده شد. تحقیق حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته - اکتشافی است. مباحث نظری و عوامل احتمالی مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم، از طریق مصاحبه با خبرگان استخراج شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و معاونان پرورشی دبیرستانهای مقطع دوم شهر خرمآباد که دارای حداقل 15 سال سابقه کاری مرتبط بودند. شرکتکنندگان در این تحقیق 34 نفر از مدیران و معاونان پرورشی دبیرستانهای مقطع دوم شهر خرمآباد هستند که به روش هدفمند انتخاب شدند (مرد= 18 نفر، زن= 16 نفر). همه این افراد دارای پُست مدیریت یا معاونت پرورشی دبیرستان بوده و حداقل 15سال سابقه کاری مرتبط داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه دیمتل فازی طراحی شده توسط محققین، بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهد: خودنمایی، تربیت خانوادگی، هیجانات روحی و روانی، بافت محل سکونت و گروه همسالان از مؤثرترین عوامل گرایش دانشآموزان به وندالیسم است.
کلید واژگان
وندالیسمانحراف اجتماعی
دانشآموزان
دیمتل فازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
استاد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی ، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، ، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران




