• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر کارکردهای اجرایی، در مؤلفه‌های بازداری رفتاری و حافظه فعال کودکان پسر اوتیستیک با عملکرد بالا

    (ندگان)پدیدآور
    فتح آبادی, روح اللهنصرتی, فاطمهاحمدی, احمدرستمی, بهاره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.111 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش براساس هدف کاربردی و بر اساس گرد آوری اطلاعات، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل 38 کودک اوتیستیک، در دامنه سنی 8 تا12 سال، مراکز درمانی استان مرکزی است. 20 کودک پسر اوتیستیک با عملکرد بالا، از مرکز درمانی انجمن خیریه اُتیسم رضوان استان مرکزی در سال 1397 با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و براساس  پرسش‌نامه سنجش دامنه اختلال طیف اوتیسم (ASSQ)،  به‌عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (10نفر) و کنترل (10نفر)، به‌شیوه تصادفی گمارش شدند. ابتدا هردو گروه توسط آزمون قلب‌ها و گل‌ها (THF)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای در طول 6 هفته، تمرین‌های حرکتی ریتمیک را توسط دو مربی دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.  یافته‌های پژوهش نشان داد که تمرینات حرکتی ریتمیک، موجب بهبود کارکردهای اجرایی در مؤلفه‌های بازداری رفتاری و حافطه فعال کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا می‌شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود از این تمرینات برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا، در مؤلفه‌های بازداری رفتاری و حافظه فعال استفاده شود.
    کلید واژگان
    بازداری رفتاری
    تمرینات حرکتی ریتمیک
    حافظه فعال

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استادیار، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دنشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
    کارشناسی ارشدروانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2020.293911.643391
    https://japr.ut.ac.ir/article_77336.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289147

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب