• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش زیست‌نشانگرهای برگرفته از تکلیف عملکرد پیوسته هیجانی در تشخیص زنان و مردان افسرده

    (ندگان)پدیدآور
    رستمکلایی, سید نظام الدینرحیمی نژاد, عباسرستمی, رضافراهانی, حجت اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.081 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، هدف این پژوهش،  بررسی نقش زیست‌نشانگر‌هایِ  خطای حذف، خطای ارتکاب، زمان واکنش و  تغییرپذیری زمان واکنش،  برگرفته از آزمون ECPT، در تشخیص بیماران افسرده از افراد نُرمال و  نیز بررسی نقش جنسیت در این بیماری بود.  این پژوهش با روش  غیرآزمایشی علی- مقایسه‌ای انجام گرفته‌است. . جامعه آماری مطالعه حاضر تمام مراجعین به کلینیک آتیه بود. نمونه‌ها  بر اساس ملاک‌های بالینی راهنمای تشخیص و طبقه‌بندی اختلالات روانی (DSM-5) ، در کلینیک آتیه در سال 9۷-1396 به صورت در دسترس انتخاب شدند (29 زن و 21 مرد افسرده، 19 زن و 31 مرد غیر افسرده). ابزار استفاده شده در این پژوهش تکلیف عملکرد پیوسته هیجانی (ECPT) بود. آزمون فرضیه‌ی پژوهش از طریق تحلیل تغییرپذیری عاملی (جنس*گروه) انجام شد. نتایج نشان داد، میانگین خطای حذف و خطای ارتکاب در مردان افسرده بیشتر از مردان نُرمال است. همچنین میانگین تغییرپذیری زمان واکنش در زنان بالاتر است.  باتوجه به نتایج به‌دست آمده، به‌نظر می‌رسد افسردگی در مردان، سیستم شناختی را بیشتر از زنان درگیر می‌کند. به‌علاوه، می‌توان نتیجه گرفت استفاده از این زیست‌نشانگر‌ها در تشخیص  افسردگی نتایج ضعیفی دارند.
    کلید واژگان
    زیست‌نشانگر‌ها
    افسردگی
    تکلیف عملکرد پیوسته هیجانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استادیار گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2020.294858.643408
    https://japr.ut.ac.ir/article_77284.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289144

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب