رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانشآموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی مقدم, نداخنیفر, حسیندرانی, کمالکرمدوست, نوروز علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونهگیری طبقهبندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی دادههای 1046 دانشآموز نشاندهنده سه مؤلفه زورگویی فیزیکی، زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کمتر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی، فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانشآموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی قرار نگرفتهاند بهترتیب 64/81، 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایعتر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک، کمترین میزان انواع زورگویی و منطقه 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی، منطقه 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی، در بین پایههای متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه هشتم بالاترین و در پایه پنجم کمترین و زورگویی کلامی در پایه چهارم بالاترین و در پایه نهم کمترین میزان را نشان داد.
کلید واژگان
زورگویی معلمزورگویی فیزیکی
زورگویی روانی
زورگویی کلامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهراناستاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
شاپا
2251-8126Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
اثر بخشی برنامه آموزشی کاهش زورگویی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان
استکی آزاد, نسیم؛ امیری, شعله (Gonabad University of Medical Sciences, 2013-09-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کاهش زورگویی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان پسر پایههای دوم و چهارم ابتدائی شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش به روش تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (پس از ...
-
ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان
عبدی ورمزان, مراد؛ حسنی جعفری, فتانه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-06-22)پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان انجام گرفت. روش مورداستفاده در ساخت مقدماتی گویهها مبتنی بر مطالعه کتابخانهای مفاهیم نظری و اعتباریابی از طریق متخصصان با استفاده از ضریب نسبی روایی ...
-
اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی
پورسید, سیدرضا؛ امیری, شعله؛ مولوی, حسین (وزارت آموزش و پرورش, 2010-09-01)هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی، اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در کودکان، بر میزان رفتار زورگویی دانشآموزان پایۀ پنجم دبستان بود. روش: جامعه آماری دانشآموزان پسر پایۀ پنجم دبستان شهرستان ابرکوه بودند. به منظور اجرای پژوهش، ...




