• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانش‌آموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی مقدم, نداخنیفر, حسیندرانی, کمالکرمدوست, نوروز علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.524 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه‌‌ آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونه‌گیری طبقه‌بندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی داده‌های 1046 دانش‌آموز نشان‌دهنده‌ سه مؤلفه‌ زورگویی فیزیکی، زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کم‌تر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی، فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانش‌آموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی قرار نگرفته‌اند به‌ترتیب 64/81، 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایع‌تر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک، کم‌ترین میزان انواع زورگویی و منطقه‌ 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی، منطقه‌ 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی، در بین پایه‌های متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه‌ هشتم بالاترین و در پایه پنجم کم‌ترین و زورگویی کلامی در پایه‌ چهارم بالاترین و در پایه نهم کم‌ترین میزان را نشان داد.
    کلید واژگان
    زورگویی معلم
    زورگویی فیزیکی
    زورگویی روانی
    زورگویی کلامی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهران
    استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران
    استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2019.274271
    https://japr.ut.ac.ir/article_72614.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289098

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • اثر بخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان 

      استکی آزاد, نسیم؛ امیری, شعله (Gonabad University of Medical Sciences, 2013-09-01)
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان پسر پایه‌های دوم و چهارم ابتدائی شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش به روش تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری (پس از ...

    • ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان 

      عبدی ورمزان, مراد؛ حسنی جعفری, فتانه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2021-06-22)
      پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان انجام گرفت. روش مورداستفاده در ساخت مقدماتی گویه‌ها مبتنی بر مطالعه کتابخانه‌ای مفاهیم نظری و اعتباریابی از طریق متخصصان با استفاده از ضریب نسبی روایی ...

    • اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در دانش‌آموزان پایۀ پنجم ابتدایی 

      پورسید, سیدرضا؛ امیری, شعله؛ مولوی, حسین (وزارت آموزش و پرورش, 2010-09-01)
      هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی، اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در کودکان، بر میزان رفتار زورگویی دانش‌آموزان پایۀ پنجم دبستان بود. روش: جامعه آماری دانش‌آموزان پسر پایۀ پنجم دبستان شهرستان ابرکوه بودند. به منظور اجرای پژوهش، ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب