• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی موردی تاثیر راهبرد خودنظارتی توجه در افزایش توجه و دقت خواندن دانش‌آموزان سندرم داون

    (ندگان)پدیدآور
    نوری, زهرانصرتی, فاطمهرحیمی نژاد, عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    928.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استفاده از راهبرد خودنظارتی توجه در افزایش توجه و دقت خواندن دانش ‌آموزان سندرم داون بود. برای انجام پژوهش، تعداد 3 نفر از دانش ‌آموزان دختر مبتلا به سندرم داون به روش نمونه‌ گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش که از نوع تک ‌آزمودنی و طرح چندخط پایه‌ ای با آزمودنی ‌های مختلف بود، به‌ منظور تعیین میزان رفتارهای مربوط به بی ‌توجهی، ابتدا هر کدام از آزمودنی ‌ها با توجه به ملاک‌ های اختلال کمبود توجه در DSM-5 و گزارشات والدین به‌ طور دقیق مورد مشاهده قرار گرفتند و رفتارهای حاکی از بی ‌توجهی در آنها به ‌طور دقیق اندازه ‌گیری و ثبت شد. سپس در مرحله مداخله‌، هر آزمودنی طی 12 جلسه 45 دقیقه‌ای راهبرد خودنظارتی توجه را آموزش دیدند. رفتار آزمودنی ‌ها پس از مداخله در جلسات مرحله پیگیری نیز مورد مشاهده قرار گرفت. در نهایت داده ‌های جمع ‌آوری شده از طریق تحلیل دیداری نمودارها و محاسبه اندازه اثر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند‌. نتایج پژوهش نشان ‌دهنده تاثیر راهبرد خودنظارتی توجه در کاهش نشانه‌ های حاکی از بی ‌توجهی و افزایش دقت و تمرکز هر سه آزمودنی بود.
    کلید واژگان
    راهبرد خودنظارتی توجه‌
    توجه
    دقت خواندن‌
    سندرم داون

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
    استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2019.70399
    https://japr.ut.ac.ir/article_70399.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289090

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب