• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش

    (ندگان)پدیدآور
    تبیانی نیان, لیداکامکاری, کامبیزلواسانی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    608.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش ویژگی ‌های روان‌ سنجی نسخه دوم مقیاس‌ های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش بود. این پژوهش از نوع طرح ‌های روش ‌شناختی و توسعه ‌ای است. نسخه‌ دوم مقیاس سنجش هوش رینولدز دارای 8 خرده آزمون (4 خرده آزمون اصلی و 4 خرده آزمون غیراصلی) است که 5 شاخص هوش ‌بهر و 8 نمره تراز ارائه می‌ کند. پس از ترجمه و انطباق ­یابی­ های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیل ‌ها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخه‌ آزمایشی (100 نفر) و نسخه‌ نهایی (150 نفر) با روش نمونه‌ گیری هدفمند روی دانش آموزان با اختلال تحولی هوش اجرا شد. تحلیل‌ های روان ‌سنجی در حیطه‌ اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی (روایی همزمان، روایی تشخیصی) انجام شد. یافته ‌ها نشان می‌ دهند این ابزار در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش، از مطلوبیت روان ‌سنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، می ‌توان از آن به‌عنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    ویژگی‌های روان‌سنجی
    اختلال تحولی هوش
    سنجش استثنایی
    نسخه‌ دوم مقیاس‌های سنجش هوشی رینولدز

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترا آموزش و روانشناسی کودکان استثنایی.دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران ، ایران
    دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2018.69114
    https://japr.ut.ac.ir/article_69114.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289088

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب