• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی های روانسنجی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد

    (ندگان)پدیدآور
    هاشمی, سیدعلیکامکاری, کامبیزشُکرزاده, شهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    413.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر ویژگی ­های روان­سنجی نسخه دوم مقیاس­ های سنجش هوش رینولدز در دانش ­آموزان سمپاد استان تهران (سال تحصیلی 97-96) بود تا از این طریق بتوان ابزاری استاندارد را برای سنجش کودکان و نوجوانان تیزهوش فراهم ساخت. پس از فرایند انطباق­ یابی و تحلیل­ های روان­سنجی در زمینه نسخه مقدماتی با حجم نمونه 30 نفر، بازنگری انجام گرفت و نسخه آزمایشی تدوین شد. تحلیل­ های مرتبط با شاخص دشواری، شاخص تمیز و دیگر ویژگی­ های روان­سنجی با حجم نمونه 120 نفر انجام گرفت و موجبات تدوین نسخه استاندارد فراهم شد. فرایند اجرای نهایی با حجم نمونه 704 نفر پیرامون شناسایی ویژگی­ های روان­سنجی انجام گرفت و مشخص شد که تمامی سؤالات از شاخص دشواری و تمیز مناسب برخوردار بوده و با استناد به روش آلفا کرانباخ در حیطه ضریب تجانس درونی و شیوه آزمون- بازآزمون با استناد به ضریب ثبات مشخص گردید که ضرایب اعتبار فراتر از 80/0 بوده و ابزار مزبور دارای تجانس درونی و ثبات است. همچنین، با استناد به ملاک (نسخه نوین هوش ­آزمای تهران- استانفورد- بینه) مشخص شد که ابزار دارای روایی ملاکی  است. با استناد به ویژگی­ های مطلوب روانسنجی و قابلیت ­های اجرایی در زمان کوتاه می­ توان از مقیاس مزبور در راستای سنجش نیمرخ هوشی دانش ­آموزان تیزهوش استفاده نمود.
    کلید واژگان
    ویژگی های روانسنجی
    نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز
    مدارس سمپاد

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
    دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    اﺳﺘﺎدﯾﺎر داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2018.67064
    https://japr.ut.ac.ir/article_67064.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289066

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب