نقش نیاز به موفقیت و نیاز به تعلق در اثرگذاری ادراک از عدالت بر رفتار خدمتگرا
(ندگان)پدیدآور
صحت, سیعدیزدان شناس, مهدیآقائی, مصطفی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای موفقیت و تعلق در تاثیرگذاری عدالت سازمانی ادراک شده در قالب ابعاد عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای بر رفتار شهروندی سازمانی خدمتگرا بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی، و جامعه آماری پژوهش شامل 350 نفر از کارکنان شعب شرکت بیمه پارسیان در سطح شهر تهران بود که بهصورت تصادفی 183 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج بدست آمده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عدالت رویه ای و مراوده ای ادراک شده کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی خدمتگرا تاثیر مثبت و معناداری دارند، اما عدالت توزیعی ادراک شده هیچ تاثیری بر رفتار شهروندی سازمانی خدمتگرا ندارد. علاوه بر این، نتایج به دست آمده از رگرسیون سلسله مراتبی نقش تعدیل گر نیاز به موفقیت و نیاز به تعلق را در رابطه بین عدالت رویه ای و مراوده ای ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی خدمتگرا را تایید می کند.
کلید واژگان
عدالت سازمانی ادراک شدهرفتار شهروند سازمانی خدمتگرا
نیاز به موفقیت
نیاز به تعلق
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری. دانشگاه علامه طباطبائیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی، تھران، ایران.
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران



