• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش نیاز به موفقیت و نیاز به تعلق در اثرگذاری ادراک از عدالت بر رفتار خدمت‌گرا

    (ندگان)پدیدآور
    صحت, سیعدیزدان شناس, مهدیآقائی, مصطفی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای موفقیت و تعلق در تاثیرگذاری عدالت سازمانی ادراک شده در قالب ابعاد عدالت توزیعی، رویه­ ای و مراوده ­ای بر رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی، و جامعه آماری پژوهش شامل 350 نفر از کارکنان شعب شرکت بیمه پارسیان در سطح شهر تهران بود که به­صورت تصادفی 183 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده­اند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه­ ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج بدست آمده از مدل­سازی معادلات ساختاری نشان داد که عدالت رویه ­ای و مراوده ­ای ادراک شده کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا تاثیر مثبت و معناداری دارند، اما عدالت توزیعی ادراک شده هیچ تاثیری بر رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا ندارد. علاوه بر این، نتایج به ­دست آمده از رگرسیون سلسله مراتبی نقش تعدیل ­گر نیاز به موفقیت و نیاز به تعلق را در رابطه­ بین عدالت رویه ­ای و مراوده ­ای ادراک ­شده و رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا را تایید می ­کند.  
    کلید واژگان
    عدالت سازمانی ادراک شده
    رفتار شهروند سازمانی خدمت­گرا
    نیاز به موفقیت
    نیاز به تعلق

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری. دانشگاه علامه طباطبائی
    استادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی، تھران، ایران.
    کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2018.66773
    https://japr.ut.ac.ir/article_66773.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289056

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب