ویژگی های روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة حافظه فعال بزرگسالان
(ندگان)پدیدآور
ارجمندنیا, علی اکبرغلامعلی لواسانی, مسعودحاجیان, زهراملکی, سمانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پرسشنامة حافظه فعال (2012)، شاخصی برای ارزیابی مشکلات روزمرة زندگی در ارتباط با مشکلات حافظه فعال در بیماران آسیبدیده مغزی است. این حافظه، توانایی ما برای به خاطر آوردن و مدیریت اطلاعات است، افراد از اطلاعاتی که لازم است به خاطر آورند، یادداشت ذهنی درست میکنند؛ بنابراین حافظه فعال یکی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی افراد است. از طرف دیگر، نیاز به یک ابزار روا و پایا در این حوزه احساس میشود. هدف اصلی پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة حافظه فعال در یک نمونه از جامعة ایرانی است. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامة حافظه فعال (WMQ) و پرسشنامه حافظه فعال کورنولدی بودند که بر روی سیصد نفر (150 زن، 150 مرد) داوطلب از ساکنان شهرستان کاشمر اجرا شد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نوع اول، برای بررسی روایی همگرایی از آزمون کورنولدی و از آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که به غیر از گویههای 6 و 29 سایر گویهها از بار عاملی مناسبی برخوردار بودند. ضرایب آلفای کرونباخ -894/0- بود. ضمناً مولفههای پرسشنامة حافظه فعال با نمرة کل آزمون کورنولدی ضریب همبستگی مثبت و معناداری داشت. با توجه به یافتههای به دست آمده پرسشنامه حافظه فعال، ابزاری پایا و روا برای سنجش حافظه فعال جامعة ایرانی است.
کلید واژگان
پرسشنامه حافظه فعالویژگی های روانسنجی
بزرگسالان
تحلیل عاملی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهراندانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران
کارشناس ارشد روانشناسی. دانشگاه تهران
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه تهران




