• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی های روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة حافظه فعال بزرگسالان

    (ندگان)پدیدآور
    ارجمندنیا, علی اکبرغلامعلی لواسانی, مسعودحاجیان, زهراملکی, سمانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    596.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پرسشنامة حافظه فعال (2012)، شاخصی برای ارزیابی مشکلات روزمرة زندگی در ارتباط با مشکلات حافظه فعال در بیماران آسیب‌دیده مغزی است. این حافظه، توانایی ما برای به‌ خاطر آوردن و مدیریت اطلاعات است، افراد از اطلاعاتی که لازم است به خاطر آورند، یادداشت ذهنی درست می­کنند؛ بنابراین حافظه فعال یکی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی افراد است. از طرف دیگر، نیاز به یک ابزار روا و پایا در این حوزه احساس می‌شود. هدف اصلی پژوهش بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامة حافظه فعال در یک نمونه از جامعة­ ایرانی است. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامة حافظه فعال (WMQ) و پرسشنامه حافظه فعال کورنولدی بودند که بر روی سیصد نفر (150 زن، 150 مرد) داوطلب از ساکنان شهرستان کاشمر اجرا شد. به ‌منظور تعیین روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نوع اول، برای بررسی روایی همگرایی از آزمون کورنولدی و از آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که به ‌غیر از گویه­های 6 و 29 سایر گویه‌ها از بار عاملی مناسبی برخوردار بودند. ضرایب آلفای کرونباخ -894/0- بود. ضمناً مولفه‌های پرسشنامة حافظه فعال با نمرة کل آزمون کورنولدی ضریب همبستگی مثبت و معنا‌داری داشت. با توجه به یافته­های به ‌دست‌ آمده پرسشنامه حافظه فعال، ابزاری پایا و روا برای سنجش حافظه فعال جامعة ایرانی است.
    کلید واژگان
    پرسشنامه حافظه فعال
    ویژگی های روانسنجی
    بزرگسالان
    تحلیل عاملی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد روانشناسی. دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه تهران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2017.63710
    https://japr.ut.ac.ir/article_63710.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289031

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب