مدل یابی علی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس اهداف پیشرفت و هیجان های تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
صمدیه, هادیلواسانی, مسعود غلامعلیخامسان, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی پیشرفت تحصیلی بر حسب اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه دوم دبیرستان شهر نیشابور بود. نمونهای به حجم 416 نفر (198 دختر و 218 پسر)، با روش نمونهگیری جند مرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، مقیاس الگوهای یادگیری سازگار (میگلی و همکاران، 2000) و میانگین نمرات دانشآموزان، گردآوری شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد-عملکرد با واسطهگری هیجانهای مثبت اثرات غیر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد و اهداف اجتناب-عملکرد تنها از طریق هیجانهای منفی اثرات غیر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت دارد. بهطورکلی به نظر میرسد که افراد با اهداف تبحری، اضطراب و هیجانهای منفی کمتری در موقعیتهای چالشبرانگیز تجربه میکنند که این بر عملکرد تحصیلی نیز تأثیرات مثبتی دارد.
کلید واژگان
اهداف پیشرفتپیشرفت تحصیلی
هیجان های تحصیلی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهراندانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه بیرجند




