• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه مدل تلفیقی رویکرد هیجان مدار و مدل گاتمن و اثربخشی آن بر کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل

    (ندگان)پدیدآور
    مدنی, یاسرهاشمی گلپایگانی, فاطمهغلامعلی لواسانی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    793.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان ­مدار و مدل گاتمن بر کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل انجام گرفت. این پژوهش به روش آزمایشی با طرح شبه­ آزمایشی از نوع پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش زنان متاهل مراجعه ­کننده به خانه سلامت تهرانسر منطقه 21 می ­­باشند. نمونه شامل 26 نفر از افراد جامعه بودند که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و 13 نفر در گروه آزمایش و 13 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت ابعاد رابطه ادراک شده (PRQC) استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری داده­ های پژوهش می ­توان گفت که آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان­ مدار و مدل گاتمن موجب افزایش معنادار کیفیت رابطه زناشویی و تمام شش خرده ­مقیاس­ های آن (رضایت، اعتماد، تعهد، شوق و شور جنسی، صمیمیت و عشق) شده است. همچنین نتایج آزمون اندازه­ گیری مکرر نشان داد که اثربخشی آموزش مدل تلفیقی حاضر بعد از یک ماه ماندگار بوده است. بنابراین، نتایج پژوهش حاکی از این است که از آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان­ مدار و مدل گاتمن می توان برای بهبود کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل استفاده کرد.
    کلید واژگان
    مدل تلفیقی
    رویکرد هیجان‌مدار
    مدل گاتمن
    کیفیت رابطه زناشویی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-01-20
    1395-11-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی دانشگاه تهران. گرایش تخصصی تربیت مشاور
    کارشناسی ارشد مشاوره خانواده. دانشگاه تهران
    عضو هیات علمی گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران.

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2017.61081
    https://japr.ut.ac.ir/article_61081.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289002

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب