• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر شاخص‌های ایمنی و روانشناختی در بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    579.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش به بررسی اثربخشی مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر شاخص‌های ایمنی و روانشناختی با توجه به تیپ شخصیت D در بین بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت پرداخته است. جامعه آماری مطالعه مشتمل بر مراجعه کنندگان به دو کلینیک روماتولوژی در مرکز و شمال شهر تهران می­ باشد. در این بین 44 نفر از بیماران روماتوئید آرتریت به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و در قالب دو گروه 22 نفره مورد مطالعه قرار گرفتند. ارزیابی شاخص‌های روانشناختی و ایمنی در این دو گروه با استفاده از آزمون افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و نمونه‌گیری خون در دو نوبت پیش ­آزمون و پس ­آزمون صورت گرفت. به منظور کنترل اثر تیپ شخصیت D نیز از پرسشنامه Ds-14 استفاده شد. با بهره‌گیری از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری، نتایج حاکی از تأثیر معنی‌دار مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر شاخص‌های روانشناختی افسردگی، استرس و اضطراب بیماران RA بود. همچنین استفاده از این روش مداخله در کاهش شاخص‌های ایمنی (ESR،CRP) نیز مؤثر شناخته شد. با توجه به نتایج به دست آمده، پرداختن و مطالعه کردن در این زمینه و تقویت این بعد از سلامت بسیار مهم و ضروری است.
    کلید واژگان
    مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی
    شاخص‌های روانشناختی
    شاخص‌های ایمنی
    روماتوئید آرتریت

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-01-21
    1394-11-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2016.57967
    https://japr.ut.ac.ir/article_57967.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288991

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب