اثربخشی آموزش آرام سازی با بیوفیدبک در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش آرامسازی به کمک بیوفیدبک بر اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه سمنان بود. در این مطالعه با بهره گیری از یک طرح آزمایشی تصادفی کنترل شده نمونهای به تعداد 30 نفر انتخاب شدند و طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. ابتدا آزمودنیهای دو گروه پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر را تکمیل کردند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش آرامسازی با بیوفیدبک قرار گرفتند، ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. در پایان آزمودنیهای هر دو گروه مورد پسآزمون تست اضطراب قرار گرفتند. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری نظیر میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین نمرات اضطراب امتحان گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در پسآزمون) ۰1/0p=) به طور معناداری کاهش یافته بود. نتایج حاکی از کارایی آرامسازی توسط بیوفیدبک در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان و بهبود عملکرد آنها بود.
کلید واژگان
اضطراب امتحانآرامسازی
بیوفیدبک
دانشجویان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01



