بررسی مقایسهای اثربخشی بازی های ویدیویی سه بعدی و دو بعدی بر سبک های حل مسئله دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازیهای ویدیویی سه بعدی و دو بعدی بر سبکهای حل مسئله دانشجویان به اجرا در آمده است. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند و پس از اطلاعرسانی از طریق فراخوان، تعداد 45 نفر بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. ابتدا در مورد همهی 45 نفر آزمون هوش و پرسشنامه تجربه قبلی بازیهای ویدیویی اجرا شد. پس از همسانسازی بر اساس نمره هوش و تجربه انجام بازیهای ویدیویی، آزمودنیها بر اساس همتاسازی تصادفی به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. دو گروه آزمایش به مدت 4 هفته در معرض بازی ویدیویی (گروه آزمایش 1 در معرض بازی سه بعدی و گروه آزمایش 2 در معرض بازی دو بعدی) قرار گرفتند و در مورد گروه کنترل هیچ بازیای اجرا نشد. آزمون سبکهای حل مسئله کسیدی و لانگ ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر بود. نتایج نشان داد، گروههای آزمایشی بهطور معنیداری در نمرات سبکهای حل مسئله و در مؤلفههای درماندگی و خلاقیت بهطور معنیداری با گروه کنترل تفاوت داشتند. بر اساس یافتههای این پژوهش از بازیهای ویدیویی میتوان بهعنوان ابزاری برای آموزش مهارتهای حل مسئله استفاده کرد.
کلید واژگان
بازی ویدیویی سه بعدیبازی دو بعدی
حل مسئله
دانشجو
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




