• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناخت سیال در کودکان؛ سازه ای یکپارچه یا متمایز اما به هم مرتبط؟

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    185.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    وجود رابطه قوی و مکانیسم عصبی مشترک بین حافظه کاری، اندوزش کوتاه­ مدت، توجه اجرایی و هوش سیال منجر به این ادعا شده است که می­ توان آنها را یک سازه یکپارچه و با عنوان «شناخت سیال» مورد توجه قرار داد. به منظور بررسی این ادعا نمونه ­ای به حجم 356 نفر (184دختر و 172 پسر) از دانش­ آموزان 8 و 12 ساله مدارس ابتدایی شهر تهران به روش نمونه ­گیری تصادفی مرحله ­ای انتخاب شدند و تکالیف فراخنای مستقیم اعداد، فراخنای مستقیم حروف و حافظه دیداری کیم­کاراد برای سنجش اندوزش کوتاه­ مدت؛ تکالیف استروپ، دسته ­بندی کارت­ های ویسکانسین و تکلیف نگهداشتن رد برای سنجش توجه اجرایی؛ تکالیف فراخنای وارونه اعداد، فراخنای وارونه حروف و فراخنای شمارش برای سنجش حافظه کاری و آزمون هوش کتل برای سنجش هوش سیال مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داده است ساختار 4 عاملی که بیانگر سازه های متمایز از هم است، شاخص­ های برازش بهتری در مقایسه با یک ساختار تک عاملی شناخت سیال دارد. بر این اساس، نتیجه گرفته شد که کارکردهای شناخت سیال در کودکان سازه ­هایی متمایز اما به هم مرتبط هستند.
    کلید واژگان
    شناخت سیال حافظه کاری
    هوش سیال
    اندوزش کوتاه مدت
    توجه اجرایی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2014.52540
    https://japr.ut.ac.ir/article_52540.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288836

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب