• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روانسنجی مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    760.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به دلیل شیوع بالای برخی از مشکلات روانشناختی در بین دانشجویان و نبود ابزاری جامع برای سلامت روان دانشجویان، هدف از پژوهش حاضر استانداردسازی مقیاس سلامت ملی روانی دانشجویان به عنوان ابزاری برای غربال سلامت روان است. در این پژوهش 5500 دانشجو با استفاده از شیوه نمونه ­گیری طبقه ­ای نسبی از دانشگاه­ های بزرگ کشور انتخاب شدند و ابزار حاضر را همراه با یک مجموعه ابزار دیگر تکمیل کردند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از مقیاس رضایت از زندگی (دینر و همکاران، 1985)، آزمون جهت گیری به زندگی (کارور و شی­یر، 1985)، مقیاس بهزیستی معنوی (الیسون و پالوتزیان، 1982)، سیاهه سلامت روان (ویت و ویر، 1983)، فهرست نشانگان بیماری- 25 (نجاریان و داودی،1380)، پرسشنامه سلامت عمومی (تقوی، 1380). نتایج حاصل از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی حاکی از وجود هشت عامل عواطف مثبت و بهزیستی، افسردگی، اضطراب، وسواس، اضطراب اجتماعی، اختلال خواب و افسردگی تحصیلی در مقیاس است. روایی ملاکی و اعتبار خرده­ مقیاس­ ها مناسب بود. ضرایب همسانی درونی خرده­ مقیاس ­ها بین 74/0 تا 91/0 به دست آمد. بنابراین، می­ توان گفت مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان از اعتبار و روایی کافی و مناسبی برخوردار است و می­ تواند برای سنجش سلامت روان در جامعه دانشجویی به کار رود.
    کلید واژگان
    مقیاس ملی سلامت روان
    استانداردسازی
    ویژگی‌های روانسنجی
    ساخت مقیاس
    دانشجو

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2012-11-21
    1391-09-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2012.52381
    https://japr.ut.ac.ir/article_52381.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288834

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب