• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی بخشایش آموزی بر افزایش خشنودی زناشویی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    281.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ناخشنودی زناشویی چه در سطح فردی، و چه در سطح اجتماعی دشواری چشمگیری است که هم از دیدگاه نظری و هم واقعیت‌ های بومی قابل بررسی است. بر پایه‌ نظریه عقلانی ـ هیجانی الیس در زوج‌ درمانی، باورهای غیرمنطقی‌ ای که زن و شوهر در مورد خود و رابطه زناشویی دارند، موجب رنجش در تعامل‌ ها و در پی آن ناخشنودی از رابطه می ‌شود. برای پیشگیری از خشم ناشی از این رنجش، بخشایش‌ آموزی به عنوان یک مهارت شفابخش از دیدگاه روانشناسی مثبت‌ نگر توصیه شده است. از این رو، در این پژوهش با هدف کمک به افر‌ادی که مهارت بخشودن چندانی ندارند، برنامه‌ ای بر مبنای نظریه ‌بخشایش انرایت، طراحی و بررسی شد. در این پژوهش، نخست 60  بانوی داوطلب شرکت در کارگاه بخشایش ‌آموزی با استفاده از مقیاس انریچ در زمینه‌ ی خشنودی زناشویی مورد سنجش قرار گرفته و به دو گروه 30 نفره (گواه و آزمایش) تقسیم شدند. گروه نمونه در هشت نشست 2 ساعته شرکت نموده و مهارت‌ های بخشایشی خود را بهبود بخشیدند. این مهارت‌ ها در هر دو گروه با پرسشنامه محقق ساخته در سه نوبت (پیش ‌آزمون، پس ‌آزمون و پی‌ گیری) سنجش شد. یافته‌ های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان‌ دهنده‌ سودمندی پایدار دوره‌ آموزشی در بهبود مهارت ‌های بخشایش و افزایش خشنودی زناشویی بود.
    کلید واژگان
    مهارت بخشایش
    رضایت زناشویی
    زوج درمانی عقلانی ـ هیجانی
    روانشناسی مثبت نگر

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2012-11-21
    1391-09-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2012.52379
    https://japr.ut.ac.ir/article_52379.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288832

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب