• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مؤلفه‌های سلامت روانی و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    139.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سلامت روانی و حرمت ­خود آشکار و پنهان با اضطراب امتحان، و همچنین بررسی وضعیت سلامت روانی، حرمت خود و اضطراب امتحان میان دانش ­آموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی بود. تعداد 112 دانش­ آموز پسر مدرسه استعدادهای درخشان و 96 دانش­ آموز پسر مدرسه عادی در خراسان رضوی به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا جهت سنجش اضطراب امتحان، سلامت روانی و حرمت ­خود آشکار، شرکت­ کنندگان به سه مقیاسِ اضطراب امتحان (TAS)، سلامت عمومی-12 (GHQ-12) و حرمت ­خود پپ (PSES) پاسخ دادند. در مرحله بعد نیز برای بررسی حرمت ­خود پنهان، از آن‌ ها با استفاده از یک نرم­ افزار رایانه­ ای، آزمون تداعی پنهان (IAT) به عمل آمد. نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان با حرمت­ خود آشکار و سلامت روانی دانش­ آموزان همبستگی منفی وجود داشت. بین اضطراب امتحان و حرمت­ خود پنهان دانش­ آموزان رابطه معناداری دیده نشد. علاوه بر این، بین اضطراب امتحان دانش ­آموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. مشکلات روانشناختی (شامل اضطراب و افسردگی و فقدان اطمینان) دانش ­آموزان مدرسه استعدادهای درخشان از دانش ­آموزان مدرسه عادی کم تر بود و حرمت خود بالاتری را نیز گزارش دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که محیط تحصیلی و اجتماعی دانش ‌آموزان در تعیین میزان سلامت روانی و ابعاد مختلف حرمت خود آن‌ ها و غلبه بر چالش­ های تحصیلی و از این­ رو، کاهش اضطراب امتحان آن‌ ها با اهمیت است.
    کلید واژگان
    اضطراب امتحان
    سلامت روانی
    حرمت ‌خود آشکار
    حرمت ‌خود پنهان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2014.52268
    https://japr.ut.ac.ir/article_52268.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288793

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب