مرور دوره 7, شماره 4 بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11

  • اثر یادگیری مشارکتی بر اضطراب، نگرش و پیشرفت تحصیلی در ریاضی 

    حاج حسینی, منصوره؛ کوشه, طیبه؛ غلامعلی لواسانی, مسعود؛ مرسلی, محمدحسن (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر یادگیری مشارکتی بر اضطراب، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در درس ریاضی صورت پذیرفت. روش پژوهش، آزمایشی بوده و در طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه ...

  • اثربخشی برنامه توانبخشی گروهی فلورتایم بر اساس هیجان ابرازشده مادران بر کارکردهای هیجانی 

    اباذری قره بلاغ, کبری؛ ملکپور, مختار؛ قمرانی, امیر؛ عابدی, احمد؛ فرامرزی, سالار (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    این پژوهش به منظور تاثیر مداخله گروهی فلورتایم مبتنی بر هیجان ابراز شده مادران بر کارکردهای هیجانی کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. نوع مطالعه برای بخش اول، مطالعه علی مقایسه­ای و بخش دوم مطالعه نیمه آزمایشی است. براین ...

  • اثربخشی ورزش هوازی بر کارکردهای عصب روانشناختی بیماران مبتلا به آلزایمر 

    سیفی, زهرا؛ باغداساریانس, آنیتا؛ محمدیان رسنانی, فاطمه (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    بیماری آلزایمر یکی از شایع­ترین بیماری­های تحلیل­برنده و پیش­رونده سلول­های مغزی است که با آسیب­های شناختی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ورزش هوازی بر کارکردهای عصب روان­شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر بود. بدین­منظور ...

  • ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان‌شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه‌ای خستگی هیجانی 

    رستگار, احمد؛ صیف, محمدحسن؛ عابدینی, یاسمین (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط سرمایه­ های روان­شناختی و هیجانات تدریس با توجه به نقش واسطه ­ای خستگی هیجانی انجام شد. برای این منظور، تعداد 172 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان برازجان به روش نمونه ­گیری تصادفی ...

  • بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس رضایت مندی زوجیت در گروه معلمان متأهل زن شهر تهران 

    محبی, معصومه؛ قاسم زاده, سوگند؛ فرزاد, ولی اله؛ افروز, غلامعلی (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    هدف این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم­یابی مقیاس رضایت­مندی زوجیت افروز بود. بدین منظور نمونه­ای به حجم 415 نفر از معلمان متاهل زن در مدارس راهنمایی و متوسطه شهر تهران که به روش نمونه­برداری تصادفی چند مرحله­ای ...

  • بررسی ویژگی‌های سنجشی مقیاس نیاز شخصی به ساختار 

    علوی, خدیجه؛ اصغری مقدم, محمدعلی؛ رحیمی نژاد, عباس؛ فراهانی, حجت الله؛ شمس, گیتی (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    هدف مطالعه حاضر، آماده‌سازی و بررسی ویژگی‌های سنجشی نسخه فارسی مقیاس نیاز شخصی به ساختار (PNSS) است. در این مطالعه 521 نفر از دانشجویان دانشگاه شاهد، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی آزاد واحد تهران در سال تحصیلی 95-94 ...

  • تأثیر تمرین‌های نوروفیدبک بر تعادل، خستگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس 

    مقدس تبریزی, یوسف؛ رجبی, رضا؛ سبزی دیزج یکان, کامران؛ نبوی, مسعود؛ رستمی, رضا (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    مالتیپل اسکلروزیس به عنوان یک بیماری مزمن و عصبی پیش­رونده به شمار می‌رود که موجب عوارضی چون اختلال تعادل، خستگی و سرانجام کاهش کیفیت زندگی می­ شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین‌های نوروفیدبک بر تعادل و خستگی بیماران ...

  • ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سؤال-پاسخ 

    تقیان, حسن؛ مقدم زاده, علی؛ صالحی, کیوان (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    مطالعه حاضر با هدف ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی با استفاده از نظریه سؤال ـ پاسخ انجام گرفت. بدین‌منظور از بین دانشجویان دانشگاه‌های قم و شیخ مفید، یک نمونه به اندازه (478=n) انتخاب، و پرسشنامه موردنظر با همکاری آن­ها ...

  • طراحی و تعیین روایی محتوایی و صوری مقیاس هوش معنوی در دانشجویان ایرانی 

    خدایاری فرد, محمد؛ خرمی مارکانی, عبدالله؛ غباری بناب, باقر؛ سهرابی, فرامرز؛ زمانپور, عنایت اله؛ راقبیان, رویا؛ افروز, غلامعلی؛ فرزاد, ولی اله؛ محمودی, نسرین؛ زینلی زاده, بهنوش؛ تنکمانی, نرگس (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    از هوش معنوی به‌عنوان ظرفیت‎ها و منابع معنوی برای تصمیم‎گیری‎ها و حل‎ مسائل وجودی روزانه استفاده می‌شود. برای اندازه‎گیری هوش معنوی، آزمونی روا و پایا و منطبق بر آموزه‎های دین اسلام وجود ندارد. این مطالعه تعریف و تعیین ...

  • مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آنها 

    خداوردیان, سهیلا؛ گلشنی, فاطمه؛ امامی پور, سوزان؛ کراسکیان, آدیس (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    اختلال کاستی توجه/بیش ­فعالی (AD/HD) یکی از رایج ­ترین اختلالات عصبی- تحولی رایج دوران کودکی است. این اختلال علاوه بر ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در کودک، معمولا تعامل کودک مبتلا را با خانواده و نیز همسالان، با مشکل مواجه ...

  • مقایسه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و تن آرامی بر ترس از فرآیند زایمان در زنان نخست زا 

    گرامی, گیتا؛ مکوند حسینی, شاهرخ؛ صداقت, مستوره؛ معاضدیان, آمنه (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2017-01-20)
    ترس از زایمان یکی از مشکلات عمده دوران بارداری و بعد از زایمان است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان تن آرامی بر ترس از فرایند زایمان بود. جامعه آماری شامل کلیه‌ زنان باردار شهر تهران در ...