آموزش عالی و توسعۀ اقتصادی: مطالعۀ تطبیقی کشورهای منتخب جهان
(ندگان)پدیدآور
همتی, رضاقاسمی, وحیدمنصوری نژاد, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأثیر آموزش عالی بر توسعه موضوعی انکارناپذیر است؛ اما به نظر میرسد صرف افزایش لجامگسیخته و بدون برنامۀ مؤسسات آموزش عالی و تعداد دانشجویان، زمینهساز دستیابی به توسعه نیست. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین شاخصهای کمی (کمیت آموزش کمی) و کیفی (کارآیی و برابری) آموزش عالی با توسعۀ اقتصادی میان 78 کشور منتخب جهان است. پشتوانۀ نظری این پژوهش، بر نظریههای سرمایۀ انسانی، توسعۀ انسانی و رویکردهای مرتبط با بازده سرمایهگذاری در آموزش متکی است. این پژوهش بهلحاظ روششناسی با اتکا به پارادایم اثباتی و با استفاده از تحلیل ثانویۀ دادههای طولی بین سالهای 2010-2016 انجام شد. نتایج نشان دادند گسترش آموزش عالی از شروط لازم برای دستیابی به توسعۀ اقتصادی است نه شرط کافی. همچنین شاخصهای کمی آموزش عالی در ترکیب متوازن با شاخصهای کیفی نظیر کارآیی و برابری، ممکن است زمینهساز توسعۀ اقتصادی شود؛ درنهایت، در دورۀ پساتودهای برای تبیین توسعۀ اقتصادی، توجه به شاخصهای کیفی آموزش عالی، بستر و محیط گستردۀ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره که دو نهاد آموزش و اقتصاد در آن فعالیت میکنند و همچنین ترکیب پیچیدهای از سایر عوامل ضرورت دارد.
کلید واژگان
گسترش کمی آموزش عالیکارآیی آموزش عالی
برابری آموزش عالی
توسعۀ اقتصادی
آموزش عالی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایراناستاد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ایران
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ایران
شاپا
2008-57452322-343X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388)
ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)تأمین و ارائهء خدمات مشاورهای و توانبخشی مورد نیاز برای دانشآموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛ اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیتها و وجود برخی نگرشهای نامناسب در مورد فراگیرسازی آموزش و پرورش برای کودکان و ...
-
تأثیر مؤلفههای پدیدهی جهانیشدن بر برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی
سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای مؤلفههای پدیده جهانیشدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...
-
ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380)
ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)در فایل منابع موجود می باشد




