تأثیر فضیلت سازمانی بر خودانگیختگی سازمانی؛ آزمون نقش میانجی هویت سازمانی مطالعۀ موردی: کارکنان دانشگاه لرستان
(ندگان)پدیدآور
وحدتی, حجت الهپورزارع, هدیباقری, مژگاننوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله، بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم فضیلت سازمانی ادراکشده بر خودانگیختگی سازمانی است. بدین منظور اثر غیرمستقیم فرضشده از دیدگاه هویت اجتماعی (شناسایی سازمانی، افتخار و احترام)، شناسایی سازمانی و افتخار و احترام بهمنزلۀ واسطههای رابطۀ فضیلت سازمانی و خودانگیختگی بررسی میشوند. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی، و با توجه به روش گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری را کارکنان دانشگاه لرستان تشکیل دادهاند. نمونۀ آماری پژوهش بر مبنای فرمول کوکران 220 نفر تعیین شد و شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ استاندارد بود که روایی آن با روایی صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS.23 و Smart PLS.3 استفاده شد. این پژوهش نشان میدهد ارتباط مثبت بین فضیلت سازمانی و خودانگیختگی سازمانی وجود دارد. نتایج حاصل از مطالعات میدانی نشان میدهند افتخار بهطور سریال و متوالی، رابطۀ بررسیشده (رابطۀ بین فضیلت سازمانی و خودانگیختگی) را ازطریق شناسایی سازمانی میانجیگری میکند.
کلید واژگان
هویت اجتماعیفضیلت سازمانی
خودانگیختگی
دانشگاه لرستان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
گروه اموزشی مدیریت- دانشکده اقتصاد و علوم اداری- دانشگاه لرستان- خرم اباد- ایراندانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری-دانشگاه لرستان- خرم اباد- ایران
کارشناس ارشد مدیریت تحول - شهید چمران اهواز- ایران
شاپا
2008-57452322-343X




