تحلیل چندسطحی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ چهارم در درس ریاضیات با تأکید بر اشتغال مادران
(ندگان)پدیدآور
شمس قهفرخی, مهرینوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، تعیین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ چهارم در درس ریاضیات با تأکید بر اشتغال مادران است؛ عواملی مانند تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، جنس و منابع آموزشی در خانه و محل مدرسه. بدین منظور از دادههای تیمز[1] سال 2015 ایران استفاده شده است. ارتباط بین موفقیت در درس ریاضیات و متغیرهای ذکرشده در سطح دانشآموز و مدرسه، با الگوی خطی سلسلهمراتبی دوسطحی و با استفاده از نرمافزار HLM بررسی شد.یافتهها نشان دادند در سطح دانشآموز، اشتغال مادران، جنس و دسترسی به منابع آموزشی در خانه، ارتباطی با پیشرفت تحصیلی فرزندان ندارند؛ اما بالابودن تحصیلات پدر و مادر سبب افزایش پیشرفت تحصیلی فرزندان میشود. همچنین نشان داده شد نمرات ریاضی دانشآموزان در مدارس مختلف تفاوت دارد و دانشآموزان تحصیلکننده در مدارس شهری نسبت به دانشآموزان تحصیلکننده در مدارس روستایی نمرۀ بیشتری در درس ریاضیات کسب کردهاند. در کل، متغیرهای سطح اول (دانشآموز) تغییرپذیری بیشتری را نسبت به متغیر سطح دوم (مدارس) تبیین میکند. [1] مطالعۀ بینالمللی روند آموزش ریاضیات و علوم
کلید واژگان
اشتغال مادرانپیشرفت در درس ریاضیات
منابع آموزشی در خانه
محل مدرسه
تیمز
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار/گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهانشاپا
2008-57452322-343X




