نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنقدی, اسدالهfa_IR
dc.contributor.authorمعمار, ثریاfa_IR
dc.contributor.authorداستانی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:43:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:43:55Z
dc.date.available1399-07-09T05:43:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:43:55Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2018-03-04en_US
dc.date.submitted1396-12-13fa_IR
dc.identifier.citationنقدی, اسداله, معمار, ثریا, داستانی, مریم. (1397). تحلیل جامعه‌شناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرف‌گرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهه‌های50، 60 و 70 شهر اصفهان. جامعه شناسی کاربردی, 29(4), 183-208. doi: 10.22108/jas.2018.110010.1334fa_IR
dc.identifier.issn2008-5745
dc.identifier.issn2322-343X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.110010.1334
dc.identifier.urihttp://jas.ui.ac.ir/article_22919.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287872
dc.description.abstractدر دهه‌های اخیر، با گسترش مصرف‌گرایی و افزایش تمایلات مصرفی در عرصۀ جهانی، تحولاتی در زمینه‌های فرهنگی و ساختاری جوامع روی داده است که سبب دگرگونی و تغییر در هویت زن سنتی و بازاندیشی در هویت خود در رویارویی با مظاهر امروزی مصرف‌گرایی شده است. امروزه افراد با گرایش به مصرف بیش‌ازحد کالاها برای رفع نیاز، سعی دارند جایگاه اجتماعی متفاوتی نسبت به دیگران برای خود کسب کنند. در این میان زنان با مصرف تظاهری به‌منزلۀ افرادی که نمایندۀ خانواده‌هایشان هستند، سعی دارند منزلت و جایگاه اجتماعی خود و خانواده‌هایشان را در جامعه بالا ببرند. مقالۀ حاضر مطالعۀ تأثیر مصرف‌گرایی بر بازتعریف هویت زنان دهه‌های50، 60 و 70 شهر اصفهان را در کانون خود جای داده است. نظریات استفاده‌شده در این پژوهش نظریه‌های پی‌یر بوردیو، تورشتاین وبلن وآنتونی گیدنز است. روش پژوهش از نوع کمی و به سنخ پیمایشی، روش گردآوری اطلاعات، پرسش‎‌نامۀ محقق‌ساخته، حجم نمونه 384 نفر از زنان شهر اصفهان و روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای بوده است. نتایج تحلیل نشان می‌دهند همبستگی‌های معناداری بین متغیرهای مصرف‌گرایی و بازتعریف هویت زنان، نابرابری اجتماعی و مصرف‌گرایی، نابرابری اجتماعی و بازتعریف هویت زنان و بین جهانی‌شدن و مصرف‌گرایی وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیونی نشان می‌دهند متغیرهای مصرف‌گرایی و جهانی‌شدن و نابرابری اجتماعی 22 درصد از تغییرات متغیر بازتعریف هویت اجتماعی را تبیین می‌کنند.fa_IR
dc.format.extent683
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Sociologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.110010.1334
dc.subjectمصرف‌گراییfa_IR
dc.subjectمصرف تظاهریfa_IR
dc.subjectبازتعریف هویت اجتماعیfa_IR
dc.subjectنابرابریfa_IR
dc.subjectجهانی‌شدنfa_IR
dc.subjectذائقۀ مصرفfa_IR
dc.subjectچشم‌وهم‌چشمیfa_IR
dc.subjectمنزلت‌یابیfa_IR
dc.subjectهویتfa_IR
dc.titleتحلیل جامعه‌شناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرف‌گرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهه‌های50، 60 و 70 شهر اصفهانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار علوم‌اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم‌اجتماعی، دانشگاه اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue4
dc.citation.spage183
dc.citation.epage208


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد