نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدی, سیروسfa_IR
dc.contributor.authorاخوان مهدوی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorمختاری, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:43:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:43:53Z
dc.date.available1399-07-09T05:43:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:43:53Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-01en_US
dc.date.submitted1396-08-10fa_IR
dc.identifier.citationاحمدی, سیروس, اخوان مهدوی, محسن, مختاری, مریم. (1397). شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در علوم اجتماعی و تبیین جامعه‌‎شناختی عوامل مؤثر بر بهره‌برداری از فرصت‌ها در ایران. جامعه شناسی کاربردی, 29(3), 181-202. doi: 10.22108/jas.2018.107627.1219fa_IR
dc.identifier.issn2008-5745
dc.identifier.issn2322-343X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.107627.1219
dc.identifier.urihttp://jas.ui.ac.ir/article_22931.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287861
dc.description.abstractافزایش بی‌سابقۀ میزان بیکاری بین دانش‌آموختگان دانشگاهی از یک سو و توانایی‌نداشتن دولت در استخدام آنها ازسوی دیگر، نشان‌دهندۀ این است که باید به‌طور جدی‌تری به کارآفرینی توجه شود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر شناسایی فرصت‌‌های کارآفرینانه در علوم اجتماعی و تبیین جامعه‌‌شناختی عوامل مؤثر بر بهره‌‌برداری از فرصت‌‌هاست. در فرایند انجام این پژوهش از روش کیفی و کمی استفاده شده است. در چارچوب روش کیفی، تعدادی از استادان و کارشناسان اجرایی باتجربۀ علوم اجتماعی شناسایی و پس از انجام مصاحبه‌‌های عمیق با آنان، برخی از مهم‌ترین فرصت‌‌های کارآفرینی در علوم اجتماعی ایران شناسایی شدند. پس از تنظیم فهرستی از فرصت‌‌های مدنظر، فرایند کمی در قالب روش پیمایشی آغاز شد. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان دورۀ دکتری جامعه‌شناسی در سراسر کشور است که 121 نفر از آنان به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای سنجش متغیرهای مستقل سرمایۀ فرهنگی، سرمایۀ اقتصادی و روحیۀ کارآفرینی، پرسش‌نامه‌‌های محقق‌‌ساخته است که با استفاده از اعتبار محتوا و اعتبار سازه، تعیین اعتبار و با استفاده از همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ تعیین پایایی شدند. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌‌دهند سرمایۀ فرهنگی و روحیۀ کارآفرینی به‌ترتیب با ضریب 54/0 و 36/0 بر بهره‌‌برداری از فرصت‌‌های کارآفرینانه تأثیر معنادار دارند؛ ولی سرمایۀ اقتصادی تأثیر معناداری ندارد. همچنین ضریب همبستگی چندگانۀ الگوی معادلۀ ساختاری نشان می‌‌دهد متغیرهای مستقل قادرند 33/0 تغییرات بهره‌‌برداری از فرصت‌‌های کارآفرینانه را تبیین کنند. نتیجۀ به‌دست‌آمده چنین است که برای ایجاد زمینه‌‌های کار و اشتغال در علوم اجتماعی باید ابتدا فرصت‌‌های مختلف کار و کارآفرینی شناسایی شوند؛ سپس سرمایۀ فرهنگی و روحیۀ کارآفرینی دانشجویان ارتقا داده شود.fa_IR
dc.format.extent476
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Sociologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2018.107627.1219
dc.subjectتشخیص فرصتfa_IR
dc.subjectبهره‌‌برداری از فرصتfa_IR
dc.subjectروحیۀ کارآفرینیfa_IR
dc.subjectسرمایۀ فرهنگیfa_IR
dc.subjectسرمایۀ اقتصادیfa_IR
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.titleشناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در علوم اجتماعی و تبیین جامعه‌‎شناختی عوامل مؤثر بر بهره‌برداری از فرصت‌ها در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه یاسوج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue3
dc.citation.spage181
dc.citation.epage202
nlai.contributor.orcid0000-0000-0000-0000


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد