بررسی رابطة بین فرایند جامعهپذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز)
(ندگان)پدیدآور
عباس زاده, محمدبنی فاطمه, حسینعلیزاده اقدم, محمدباقربوداقی, علینوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر حاضر با گذار از دانشگاههای نسل اول (آموزش محور) به دانشگاههای نسل دوم (پژوهش محور) و نسل سوم (دانشگاه کارآفرین) که بر مفاهیمی مانند آموزش، پژوهش و مشارکت در توسعة اقتصادی از راه ارتباط با صنعت و تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی تأکید دارند، پایبندی به اخلاق پژوهش و ارتقای آن در نظام دانشگاهی اهمیتی دو چندان یافته است. مفهوم یادشده از عوامل عدیدهای متأثر است که در این پژوهش تلاش شده است به رابطة بین سازة فرایند جامعهپذیری دانشگاهی و پایبندی به اخلاق پژوهش پرداخته شود. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بوده است. جامعة آماری پژوهش حاضر، کلیة دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6615 نفر را شامل میشود که از این تعداد، 729 نفر براساس فرمول کوکران و به شیوة نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشاندهندة میزان پایبندی به اخلاق پژوهش بیشتر از مقدار متوسط (89/63 %) و در محدودة تا حدی زیاد است که بیشترین میانگین درصدی مربوط به بُعد احترام به حقوق اخلاقی آزمودنیها و کمترین میانگین درصدی نیز به بُعد مسئولیتپذیری اجتماعی مربوط است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد متغیرهای واردشده در الگوی رگرسیونی، 30 % از تغییرات متغیر پایبندی به اخلاق پژوهش را تبیین کردهاند.
کلید واژگان
پایبندی به اخلاق پژوهشفرایند جامعهپذیری دانشگاهی
جو حمایتی دانشکده
تشویق علمی دانشجویان
مسائل اجتماعی ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، ایراناستاد، گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، ایران
دانشیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، ایران
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصاد و توسعه دانشگاه تبریز، ایران
شاپا
2008-57452322-343X




