تأثیر معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با نقش میانجی: جوّ اخلاقی سازمانی (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی شهر اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
نصراصفهانی, علیامیری, زینبفرخی, مجتبیسیفی, محسننوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با نقش متغیر میانجی جوّ اخلاقی سازمان در سازمان تأمین اجتماعی شهر اصفهان انجام شده است. این پژوهش بهلحاظ اینکه عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی را با معنویت در محیط کار و متغیر میانجی جوّ اخلاقی بررسی میکند و سایش را بهعنوان متغیر وابسته در نظر میگیرد، نسبت به پژوهشهای گذشته، نوآوری دارد. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل 270 نفر از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر اصفهان بود که با تعیین حجم نمونۀ آماری بهروش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، 159 نفر تعیین شد. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ استاندارد معنویت در محیط کار میلیمن و همکاران (2003)، سایش اجتماعی دافی و همکاران (2002) و پرسشنامۀ جوّ اخلاقی سازمان ویکتور و کولن (1993) استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و روایی سازه بهکمک روش معادلات ساختاری و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از نرمافزارهای SPSS21 وAmos21 انجام شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری بررسی شد. نتایج نشاندهندۀ تأثیر معکوس معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر (45/0-)، تأثیر مستقیم معنویت در محیط کار بر جوّ اخلاقی سازمانی با ضریب مسیر (78/0) و تأثیر معکوس جوّ اخلاقی سازمانی بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر (35/0-) بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد جوّ اخلاقی سازمان در تأثیر معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر(27/0-) نقش میانجی را ایفا میکند.
کلید واژگان
معنویتمعنویت در محیط کار
سایش اجتماعی
جوّ اخلاقی سازمان
مسائل اجتماعی ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، ایراندانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه لرستان، ایران
دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه اصفهان، ایران
شاپا
2008-57452322-343X




