نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآقابابایی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorقنبری برزیان, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:43:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:43:36Z
dc.date.available1399-07-09T05:43:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:43:36Z
dc.date.issued2016-03-20en_US
dc.date.issued1395-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-13en_US
dc.date.submitted1395-08-23fa_IR
dc.identifier.citationآقابابایی, احسان, قنبری برزیان, علی. (1395). گفتمان پست مدرن در سینمای ایران (مورد مطالعه فیلم «صندلی خالی»). جامعه شناسی کاربردی, 27(1), 67-76. doi: 10.22108/jas.2016.20481fa_IR
dc.identifier.issn2008-5745
dc.identifier.issn2322-343X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2016.20481
dc.identifier.urihttp://jas.ui.ac.ir/article_20481.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287774
dc.description.abstractپست مدرنیسم به مثابه‏ یک گفتمان، در  جهان فیلم نفوذ کرده است و «سینمای پست مدرن» را خلق نموده است. گفتمان سینمای پست مدرن شامل ابعادی چون وانموده و تزلزل واقعیت، مرکززدایی از سوژه، مرگ مؤلف، پاک‏شدگی مرزهای زمانی، ترکیب تکنیک‏ها و ژانرها و کثرت‏گرایی است که در  تقابل با سایر گفتمان‏ها قرار می‏گیرد. هدف مقاله‏ حاضر معرفی این گفتمانِ سینمایی، تفسیر و نشان دادن عناصر آن در یکی از فیلم‏های سینمای ایران است. برای نیل به این هدف، گفتمان سینمای پست مدرن بر اساس نظریه‏ گفتمان لاکلا و موف تعریف می‏شود و سه بعد وانموده، مرکززدایی از سوژه و مرگ مؤلف به عنوان چارچوب مفهومی انتخاب می‏شوند. چارچوب روشی نیز ملهم از نظریه‏ روایت پست مدرن متشکل از فابیولا، سیوژت، شخصیت و راوی است که در پیوند با چارچوب مفهومی به تحلیل فیلم «صندلی خالی» ساخته‏ سامان استرکی می‏پردازد. نتایج نشان می‏دهد که «صندلی خالی» با روایت اپیزودیک، تو در تو و مارپیچ خود جهان وانموده‏ای را خلق می‏کند که در آن مرز واقعیت و توهم فرو می‏ریزد و سوژه‏هایِ سرگردانی خلق می‏کند که ناتوان از تغییر این جهان‏اند و در نهایت در یک بن‏بست هستی شناختی از جهان وانموده کنار می‏روند. راوی‏های چندگانه و خصلت خود ارجاعی فیلم در نهایت پاسخی به پرسش‏هایی که مطرح می‏کند ندارد چرا که مرگ مؤلف خصلت این فیلم است. علاوه بر این، گفتمان سینمای پست مدرن در مقابل گفتمان‏های سیاسی و فرهنگیِ هژمونیک ایران، پس رانده شده و در حاشیه قرار دارد.fa_IR
dc.format.extent193
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Sociologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/jas.2016.20481
dc.subjectسینمای پست مدرنfa_IR
dc.subjectوانمودهfa_IR
dc.subjectمرکززدایی از سوژهfa_IR
dc.subjectروایتfa_IR
dc.subjectرسانهfa_IR
dc.titleگفتمان پست مدرن در سینمای ایران (مورد مطالعه فیلم «صندلی خالی»)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue1
dc.citation.spage67
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد