• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی کاربردی
    • دوره 27, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی کاربردی
    • دوره 27, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه بین بازی‌های رایانه‌ای و بروز اختلالات رفتاری در میان دانش‌آموزان پسر دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    مسعودنیا, ابراهیمپوررحیمیان, الهه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    340.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اختلالات رفتاری، اختلالات بسیار شایع و ناتوان کننده‏ای هستند که بر تنوعی از عملکردها، به ویژه بر عملکرد مدرسه کودکان اثر می‏گذارند و مشکلات بسیاری را برای معلمان، والدین و خود کودکان و نوجوانان ایجاد می‏کنند و آثار منفی بر یادگیری، ارتباط و کارآیی اجتماعی آنان می‏گذارند. پژوهش‏ها نشان می‏دهند که شیوع اختلالات رفتاری در کودکان رو به افزایش است و این احتمال داده می‏شود که گسترش روزافزون بازی‏های رایانه‏ای یکی از دلایل عمده آن است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان استفاده از بازی‏های رایانه‏ای و بروز اختلالات رفتاری دانش‏آموزان پسر مقطع ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی و در قالب یک طرح پیمایشی و مقطعی انجام شد. داده‏های تحقیق، از 314 نفر از دانش‏آموزان پسر که در سال تحصیلی1392-1391، در پایه‏های سوم تا ششم ابتدایی شهر یزد به تحصیل اشتغال داشتند، جمع‏آوری شد. این افراد با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای، از بین 10 مدرسه منطقه یک و دو یزد انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق آزمون ارزیابی اختلالات رفتاری و پرسشنامه انجام بازی‏های رایانه‏ای بود. داده‏ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. تفاوت معناداری بین دانش‏آموزان با سطوح متفاوت انجام بازی‏های رایانه‏ای، از نظر اختلال‏های رفتاری به طور کلی و نیز از نظر سه شکل از اختلال‏های رفتاری؛ یعنی اختلال سلوک، بی‏قراری و حواس‏پرتی وجود داشت. استفاده از بازی‏های رایانه‏ای، عاملی مهم و موثر در ابتلای دانش‏آموزان به اختلالات رفتاری است و خطر ابتلا به اختلالات رفتاری چون اختلالات سلوک، بی‏قراری و اختلال حواس پرتی را در بین دانش‏آموزان پسر دبستانی افزایش می‏دهد؛ بنابراین برای کاهش اثرات منفی استفاده بیش از حد از بازی‏های رایانه‏ای و ابتلا به اختلالات رفتاری دانش‏آموزان دبستانی لازم است تا نظارت بیشتری از سوی والدین بر فرزندانشان در زمینه میزان استفاده از بازی‏های رایانه‏ای صورت پذیرد.
    کلید واژگان
    بازی‏های رایانه‏ای
    اختلالات رفتاری
    اختلال سلوک
    تمایلات بزهکارانه
    بی‏قراری
    حواس‏پرتی
    دانش‏آموزان پسر دبستانی
    رسانه

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، ایران
    کارشناس ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه یزد، ایران

    شاپا
    2008-5745
    2322-343X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/jas.2016.20501
    http://jas.ui.ac.ir/article_20501.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287755

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب